Jochen Klug

Storstad 2018, Warszawa: Hipster, mjölk och Uwaga!
Vårt hotell ligger perfekt. När vi kliver ut har vi torget framför slottet framför oss och på andra sidan breder gamla stan ut sig. Detta gör att mycket centrerar kring just det området, guidade vandringar, restauranger, kollektivtrafik och shopping/restaur...

#Bergman100: Gycklarnas Afton
Detta är en recension av Gycklarnas afton (53) som jag skrev för DVD Forum i september 2008. I går såg jag den igen på Hagabion i Göteborg i deras serie "Söndagar med Bergman" där de i kronologisk ordning visar alla biofilmer han regisserade som söndagsmati...
nithrintaag.blogspot.com

Kungsleden revisited. Ett litet efterord ett år senare
Det löste sig med frukosten på hotellet. Jag kunde komma lite tidigare så det var inga problem att hinna med bussen. Det var en skolbuss så vi fick både underhållning och sightseeing på väg till Tärnaby där byte skedde för färd till Umeå. Danskorna var med ...

Kungsleden dag för dag: 13 september - Viterskalstugan till Hemavan
12,5 km 9:05 - 12:10 Hur ska jag börja? Det är på sätt och vis både tomt och fullt i skallen. Lika bra att ta det metodiskt. Jag vaknade som vanligt ungefär när det ljusnade. Ingenting kunde få mig att stressa idag så jag öppnade tältet och låg länge och ba...

Kungsleden dag för dag: 12 september - Syter till Viterskalet
14,5 km 8:30 - 12:15 Jag undrar vad de tänkte hemma när "klar för dagen".mailet kom redan klockan 12:30. Då hade jag blåst fram genom Syterskalet och landat i Viteskalstugan. Det är elva km kvar till Hemavan, dvs kanske 3,5 - 4h, men ingenting i världen kan...

Kungsleden dag för dag: 11 september - Tärnasjön - Syter
15 km 8:20 - 12:45 Det blev plötsligt väldigt gemytligt i stugan igår kväll. Den där vandrarfamiljen började bete sig som bästa kompisar sedan länge och de nya tillskotten i denna stuga inkluderades snabbt. En ny herre från Umeå gick ut och plockade kantare...

Kungsleden dag för dag: 10 september - Servejukka - Tärnasjön
16 km 9:00-14:45 Sömnen var god. Jag tror inte det var kallare än kanske 8 grader i natt men på morgonen hängde molnen tunga och låga så det var rejält fuktigt överallt. Även golvet hade fuktgenomslag idag, trots footprint. Jag steg upp klockan 7 och efter ...

Kungsleden dag för dag: 9 september - Aigert till Servejukka
18 km 9-14:50 Det blev en sån där lite märklig insomning igen, där jag vaknar till efter någon timme och kroppen får för sig att natten är slut. Efter lite vridande och vändande somnade jag dock om till slut. Till 3-tiden ungefär då det började blåsa rejält...

Kungsleden dag för dag: 8 september - Ammarnäs till Aigert
8 km 11:15 - 14:45 Efter en god natt med god sömn vaknade jag av att solen gled in i rummet. Jag hade fått ha mitt 4-bäddsrum för mig själv så jag hade kunnat sprida ut mig ordentligt i och med ompackningen från depån. Jag gick in på SAS för att boka flyget...

Kungsleden dag för dag: 7 september - Rävfallet - Ammarnäs
26 km 8:40 - 15:00 OK, det är lika bra att erkänna direkt, jag har idag gjort det jag har anklagat många andra för - jag har fokuserat på km och tid för att komma fram. Jag gick 25-26 km på 6h + 20 min paus. Bara en paus, i övrigt bara jag "tröck på". Varfö...