Profile cover photo
Profile photo
Si Petapa Buta
26 followers
26 followers
About
Posts

Post has attachment
Nasionalisme Indonesia & Munculnya Orde Baru!
Kesedaran nasionalisme muncul apabila bangsa yang dijajah berusaha membebaskan diri daripada penjajah manakala bangsa yang merdeka pula akan mempertahankan kemerdekaan itu dengan pelbagai cara. Maka lahirlah perkataan “negara bangsa” yang menjadi asas perju...

Post has attachment
Sejarah Tok Temong & Geliga Embun
Geliga Embun Keberangkatan
tiba Raja Mudzaffar itu telah disambut oleh orang-orang Perak di Beting Beras
Basah iaitu di Kuala Sungai Perak. Menurut cerita lisan, [1] waktu bakal Sultan ini mudik Sungai Perak, kapal baginda tersangkut di Beting
Beras Basah. ...

Post has attachment
Sejarah Tok Temong & Geliga Embun
Geliga Embun Keberangkatan
tiba Raja Mudzaffar itu telah disambut oleh orang-orang Perak di Beting Beras
Basah iaitu di Kuala Sungai Perak. Menurut cerita lisan, [1] waktu bakal Sultan ini mudik Sungai Perak, kapal baginda tersangkut di Beting
Beras Basah. ...

Post has attachment
PERANG KELANG : PERTEMPURAN KETURUNAN OPU BERSAUDARA. Bahagian I.
Perang Klang Selepas tiga tahun Sultan Muhammad (Sultan Selangor ke 3) melantik Raja
Jumaat sebagai Orang Besar Lukut, baginda melantik pula putera
sulungnya Raja Sulaiman sebagai Orang Besar Klang pada tahun 1839. Raja
Sulaiman mempunyai beberapa orang ...

Post has attachment
Ajaibul Hind (Kisah Keajaiban Sekitar Lautan Hindi)
Satu masa dulu disaat-saat saya tidak mengerti apa pun tentang
teknik-teknik sejarah dan hanya sekadar peminat sejarah. Saya sering
tertanya-tanya mengapa sejarah Malaysia tidak begitu berkembang. Semakin saya menyelam dunia sejarah melalui pelbagai buku ...

Post has attachment
Mat Kilau Difintah
Selepas beberapa hari saya berjaya menghabiskan bacaan saya. buku yang saya
baca bertajuk Sejarah Dato Bahaman oleh A.Talib Bin Haji Ahmad, terbitan 1962
dan setebal 126 halaman. Penulis ini berasal dari Karak Pahang. Satu hal yang
menarik tentang buku ini ...

Post has attachment
Dilema Melayu Siri 1
Dr Mahathir Mohamad “Orang Melayu
mempunyai keinginan untuk memperkukuhkan hak-hak yang diperuntukkan kepada
mereka yang dianggap memang milik mereka tetapi disamping itu mereka juga
bertimbangrasa terhadap hak-hak dan tuntutan orang   lain. Dalam hati mere...

Post has attachment
Apa Peranan Pas Dalam Politik Melayu?
Parti Islam SeMalaysia Menjelang PRU tidak lama lagi, ingin saya bertanya apakah peranan PAS dalam politik Melayu. Page ini bukan menumpukan perihal politik namun kami cuba menganalisis keadaan yang berlaku demi kemakmuran semua orang Melayu pada masa depan...

Post has attachment
Orang Melayu Tak Reti Berniaga?
Ikan kering Hari
ni aku nak cerita pasal ekonomi Melayu tapi bab kapal laut dan macam
mana British berjaya menunjukkan kuasa mereka. Korang mesti tau dan rasa
takjub bila cerita pasal Sriwijaya dan Melaka dan korang selalu rasa
bangga dengan kejayaan du...

Post has attachment
10 Dalil Rohingya
Aku betulnya dah muak dengan kisah depa ni yang diviralkan oleh awam. Jadi lepas beberapa hari berbahas sana sini inilah 10 dalil Rohingya. 1. Pasal sejarah aku takmau tulis malah aku yakin ramai dah yang jadi pakar sejarah Arakan. Sejarah ni termasuklah et...
Wait while more posts are being loaded