Wiadomości Przyrodnicze
Najnowsze wydarzenia związane z przyrodą dotyczące społeczności naszej szkoły.

Dla klasy 4 przed sprawdzianem z działu 5. Należy pobrać na swój komputer i gotowe:

Dnia 10 maja 2018 roku z okazji Dnia Kultury w szkole my - klasa 6c, wyjechaliśmy na wycieczkę do Otrębus. To tu swoją siedzibę ma zespół Mazowsze.
Spotkaliśmy się na stacji WKD. Całą grupą pojechaliśmy dalej. Po krótkiej wędrowce dotarliśmy do przepięknie położonego Matecznika Mazowsza (tak właśnie nazwano to miejsce - istnieją przypuszczenia, że źródłem tej nazwy była gawra prawdziwego niedźwiedzia).
Na początku Pani Magdalena Buszewicz oprowadziła nas po parku otaczającym pałac Karolin. Była to dawna siedziba Mazowsza jednego z największych polskich zespołów artystycznych odwołujących się do tradycji polskiej muzyki i tańca ludowego. Założyli go Mirra Zimińska-Sygietyńska wraz z Tadeuszem Sygietyńskim. Była to para wręcz idealna. Ona słynna aktorka, a on kompozytor. Mazowsze zaczęło istnieć w 1948 roku. Na początku przyjmowali wszystkie dzieci. Uczyły się tam one jak samodzielnie żyć. Teraz przyjmowane są tam same osoby dorosłe po wyższych studiach muzycznych. Zespół osiąga wielkie sukcesy zarówno w Polsce jak i za granicami. Przedstawia zarówno polskie tańce i pieśni ludowe, jak i balet.
Po tej lekcji historii poszliśmy na warsztaty taneczne z tańca ludowego. Było przy tym dużo zabawy i śmiechu. Próbowaliśmy zatańczyć poloneza, polkę, krakowiaka, a oberka i mazurka pan Marcin Mierzejewski, który nas uczył, tylko nam pokazał. Oprócz tego zatańczyliśmy inny taniec, który był dużo łatwiejszy od tych tradycyjnych - polkę. Właśnie ten taniec poszedł nam najlepiej ze wszystkich. Następnie, po skończonych zajęciach usiedliśmy przed budynkiem i zjedliśmy kanapki. Po skończonym posiłku, poszliśmy na kolejkę i wróciliśmy do domu.. Bardzo dobrze się bawiliśmy.
Moim zdaniem była to bardzo fajna wycieczka.Nauczyliśmy się bardzo dużo ciekawych rzeczy. Było dużo radości i zabawy, ale też historii i kultury. Chętnie pojechałybyśmy tam na jakiś występ zespołu i zobaczyłybyśmy jak tańczą profesjonaliści.

Gabriela Stegienka
Julia Majewska
6c
Zdjęcia:

Dzisiaj piąty dzień naszej wycieczki. Odbyły się ostatnie zajęcia. Grupy pierwsza i druga miały zajęcia geologiczne i na ściance wspinaczkowe, a grupy trzecia i czwarta łucznictwo oraz gry świata. Zajęcia te były bardzo ciekawe. Nie było łatwo wspiąć się na ściankę. Wymagało to sporo wysiłku, sprytu, odwagi i sprawności fizycznej. Po obiedzie był wyjazd i tak zakończyła się nasza zielona szkoła.
Pozdrawiamy Grupa 1
Zieloną szkołę podsumujemy słowami jej uczestników:
„Każda zielona szkoła będzie inna, ale tą zapamiętam na długo. Pięciodniowy pobyt w Radkowie spędziliśmy aktywnie z mnóstwem zajęć sportowych oraz wycieczek. Każde zajęcia nauczyły nas wiel różnych sposobów spędzania wolnego czasu. Na zielonej szkole wszystko wszystko mi się podobało” Dominika z Vb
„ Cały tydzień dostarczył nam wielu wrażeń. Nauczyliśmy się grać w intercross i strzelać z łuku” Dawid i Oskar z Vb
„Nauczyłam się dużo o geologii i podszkoliłam się w łucznictwie. Dla mnie ta zielona szkoła była najlepsza.” Hania z Vb
„Najbardziej podobała mi się geologia, na której nauczyłam się rozróżniać skamieniałości. Podobały mi się też doświadczenia, które były wystrzałowe.” Natalia z Vb
„Ogółem cała zielona szkoła bardzo mi się podobała.” Martyna z Vb
„Najbardziej podobały mi się z zajęć: ścianka wspinaczkowa i gry świata. Była to bardzo sportowa zielona szkoła. Było super!” Ola z Vb
„Moim zdaniem nasza szkolna wycieczka była interesująca oraz ekscytująca. Trochę smutno mi, że mija już czas naszej wycieczki i za bardzo nie chce mi się wracać” Maciek z Vb
„Na zielonej szkole w Radkowie podobało mi się wszystko. Zajęcia były ciekawe i interesujące. Każde mnie czegoś nauczyły. Z chęcią bym tu jeszcze została” Julia z VIc
„Na zielonej szkole najbardziej podobały mi się gry w terenie i intercross. Chciałabym aby gra intercross pojawiła się w naszej szkole. Podobały mi się spacery, ścianka wspinaczkowa i gry świata. Bardzo miło spędziłam czas na tej sportowej zielonej sportowej szkole. Chciałabym to powtórzyć.” Natalia z VIc
„Najbardziej podobała mi się gra terenowa „Gangsterzy” oraz ścianka wspinaczkowa. Teraz bardzo chcę zapisać się do klubu wspinaczkowego” Laura z VIc
„Na zielonej szkole podobały mi się wszystkie zajęcia. Mogłam nauczyć się wielu nowych sportów. Bardzo przyjemnie spędziłam ten czas.” Paulina z VIc
„Na zielonej szkole tak naprawdę wszystkie dni były interesujące. Bardzo chciałabym mieć takie zajęcia w szkole.” Iza z VIc
„Cała zielona szkoła była pouczająca, ciekawa. Każdy z nas się wyszalał” Jakub, Patryk, Kacper, Krzysztof

Fotorelacja

Czwartego dnia naszego wyjazdu do Radkowa obudziliśmy się wypoczęci i spragnieni nowych wrażeń. Po porannym spotkaniu w sali kominkowej ruszyliśmy na zajęcia z geologii. Przywiezione przez nas z kopalni węgla kamiennego w Nowej Rudzie skamieniałości były obiektem badań geologicznych. Ustalaliśmy genezę powstania pokładów. Dowiedzieliśmy się także czym się różni minerał od skały.
Następnie poszliśmy na ściankę wspinaczkową. Wszyscy wykazali się wielką odwagą w pokonywaniu kolejnych stopni trudności. Największym zainteresowaniem cieszyły się gry i zabawy integracyjne. Podczas wędrówki po Ziemi Kłodzkiej podziwialiśmy piękno krajobrazu oraz bogactwo i różnorodność fauny i flory.
Kadra dydaktyczna Chrisa rozbudziła w nas zainteresowania naukowe. Braliśmy udział w "wybuchowych" warsztatach aktywizujących wszystkich uczestników. Wykonaliśmy siedem ciekawych doświadczeń. Zwieńczeniem dnia była dyskoteka, która dostarczyła nam wielu miłych wrażeń.

Grupa 4

Fotorelacja:

Trzeciego dnia zielonej szkoły obudziło nas wschodzące słońce. Tak miło rozpoczęty dzień nastroił nas optymistycznie i zachęcił do nas do aktywnego uczestnictwa w dalszym programie wycieczki. Po porannym podsumowaniu poprzedniego dnia pełni zapału ruszyliśmy z przewodnikiem po Górach Stołowych. Pokonanie 919 metrów na Szczeliniec sprawiło niektórym trochę trudności. Piękna panorama obserwowana z tarasu widokowego była dla nas nagrodą za trud pokonania ponad 720 schodów w górę. Szczególnie zainteresowała nas ściana wspinaczkowa na której trenują przyszli alpiniści. jedyne w Polsce góry otoczone z każdej strony przepaścią wywarły na nas wielkie wrażenie. Z pewnością będziemy tu wracać.
Po powrocie do ośrodka Chris wypuściliśmy na wolność jaszczurkę, którą poprzedniego dnia odnaleziono kontuzjowaną przed kopalnią. Rehabilitacja i intensywna opieka nad chorym zwierzątkiem poprawiła jej stan zdrowia. Życzymy jej długiego życia w jej środowisku.
Po obiedzie odbyły się zajęcia rękodzielnicze podczas których doskonaliliśmy umiejętności manualne. Efektem naszej pracy były własnoręcznie wykonane portfele oraz biżuteria.
Następie uczestniczyliśmy w grach sportowych. Nowością dla nas była gra intercross.
Dzisiejszy dzień był męczący, ale ciekawy i bardzo kształcący. Z niecierpliwością czekamy na to co wydarzy się jutro.
Grupa 3

Fotorelacja:

Dziś mija drugi dzień naszego pobytu. Tak jak poprzedniego dnia nasze zajęcia odbywały się w czterech grupach. Nasza grupa wraz z grupą pierwszą pojechała na wycieczkę do kopalni. Dowiedzieliśmy się wielu ciekawych oraz mądrych rzeczy dotyczących górnictwa. Odwiedziliśmy kopalnię w Nowej Rudzie. Pan przewodnik krótko opowiedział nam najważniejsze informacje o węgli. O jego powstawaniu i rodzajach. Dowiedzieliśmy się ciekawych rzeczy o życiu i pracy górników. O stopniach górniczych, o najważniejszych skamielinach. Kilkanaście minut później zeszliśmy do udostępnionego dla zwiedzających szybu zwanego "Zygmuntem". Czas mijał tam bardzo przyjemnie ale było nieco groźnie ze względu na górniczego skrzata nazwanego przez nas Gandalfem. Gandalf starał się nas przestraszyć. Przy wejściu wysmarował nas węglem! Później mieliśmy okazję przejechać się kolejką górską. Po zakończeniu naszego pobytu pod ziemią poszliśmy szukać skamielin.Mieliśmy do tego odpowiedni sprzęt. Zbieraliśmy piękne okazy skamieniałych paproci i skrzypów odciśniętych w skałach. Zebraliśmy ich naprawdę bardzo wiele. Po powrocie do ośrodka i oczywiście po obiedzie mięliśmy okazję pograć w intercross. Ta gra wzbudziła najwięcej emocji. Chcielibyśmy aby u nas w szkole można było w nią grać :) W tym czasie grupa pierwsza grała w palanta, potem w bule.
O godzinie 16:00 rozpoczęliśmy zajęcia z łucznictwa. Pani Hania pokazała nam jak strzelać do tarcz.
Około godziny 20:00 rozpoczęła się gra terenowa "Gangsterzy" - mieliśmy za zadanie odszukać i zidentyfikować groźnych przestępców. Na szczęście udało się odnaleźć wszystkich :) Na zwycięzców czekały pucharki wypełnione lodami :)
Ten dzień zapamiętamy do końca życia. Mamy nadzieję, że następny będzie tak samo przyjemny.
Grupa 2

Fotorelacja:

Dzisiaj wstaliśmy bardzo wcześnie. Uczniowie z klas 5b, 6b i 6c wybrali się na pięciodniową wycieczkę do Radkowa. Jest to miejscowość położona w powiecie kłodzkim u stóp Szczelińców. Dojechaliśmy na miejsce około godziny 13. Zjedliśmy obiad i zakwaterowaliśmy się. Zostaliśmy oprowadzenie po ośrodku. Następnie był podział na grupy i rozpoczęły się pierwsze zajęcia. Grupa 1 miała zajęcia z geologii, grupa 2 miała zajęcia z ceramiki. Grupy 3 i 4 miały wycieczkę rowerową. Zajęcia z geologii były bardzo ciekawe, uczyliśmy się o skamieniałych roślinach i zwierzętach. Pod koniec zajęć każdy wykonał odciski różnych skamieniałości. Podczas lekcji ceramiki pan prowadzący je, opowiadał nam o ceramice. Lepiliśmy różne rzeczy z masy plastycznej - czyli z fajansu. Później zjedliśmy pyszną kolację. Wieczorne zajęcia "Zakłady" zakończyły ten bardzo miły dzień. Uważamy wspólnie, że naprawdę fajnie się bawiliśmy :)
Grupa 1

Bo kto nie kochał kraju żadnego i nie żył
chociaż przez chwilę jego ognia drżeniem,
chociaż i w dniu potopu w tę miłość nie wierzył,
to temu żadna ziemia nie będzie zbawieniem".

Fragment wiersza Polacy Krzysztofa Kamila Baczyńskiego

Dnia 12 kwietnia 2018 roku byliśmy na wycieczce „Śladami bohaterskich harcerzy Szarych Szeregów”. Odwiedziliśmy Powązki oraz Muzeum Powstania Warszawskiego. Na cmentarzu przystanęliśmy u grobów najbardziej znanych harcerzy z Szarych Szeregów: Macieja Aleksa Dawidowskiego ps. Alek, Jana Bytnara ps. Rudy, Tadeusza Zawadzkiego ps. Zośka, Aleksandra Kamińskiego ps. Hubert oraz przy zbiorowej mogile poległych żołnierzy AK. Dla wielu z nas były to chwile głębokiej refleksji i zadumy. Przy Pomniku Ofiar Katynia wspomnieliśmy o zamordowanych Polakach przez sowieckiego okupanta.
Następnie udaliśmy się do Muzeum Powstania Warszawskiego. To szczególne muzeum. Zgromadzone są tu nie tyko warszawskie pamiątki dotyczące okresu Powstania. Są tam zgromadzone również nagrania audiowizualne z tamtych dni oraz wspomnienia uczestników samego Powstania jak i mieszkańców Warszawy, którzy byli świadkami tamtych wydarzeń. Zdaliśmy sobie wtedy sprawę z ogromu zniszczeń naszej stolicy i potwornej tragedii jej mieszkańców w tym trudnym okresie.
Podczas lekcji muzealnej „Harcerska poczta polowa” poznaliśmy zasady funkcjonowania poczty polowej w objętej walkami Warszawie, trudnościami w jej prowadzeniu i zagrożeniami dla harcerzy będących łącznikami.
Mieliśmy tez okazję przypomnieć sobie strukturę i podział wiekowy w Szarych Szeregach.
Na wszystkich wycieczka zrobiła ogromne wrażenie. Widać to było po powadze i zadumie odmalowującej się na twarzach uczestników. Była to dla nas wszystkich kolejna i mamy nadzieję, że nie ostatnia lekcja historii i patriotyzmu.
6c

Happy OLO

W czwartek 15 marca do Grodziskiego Centrum Kultury przyjechał niesamowity gość: pan Aleksander Doba.

Aleksander Doba urodzony 9 września 1946 w Swarzędzu to polski podróżnik, kajakarz, zdobywca i odkrywca.

Jako pierwszy człowiek w historii samotnie przepłynął kajakiem Ocean Atlantycki z kontynentu na kontynent- ze Stanów Zjednoczonych (Nowy Jork) do Europy Francja (La Havre) wyłącznie dzięki sile własnych mięśni, prawie cztery miesiące na wodach oceanu. To była trzecia i na razie ostatnia wyprawa.

W sumie odbył trzy transatlantyckie wyprawy:

Pierwsza – start 26.10.2010 DAKAR koniec 02.02.2011 Brazylia Acarau, 98 dni na oceanie

Druga – start 05.10.2018 LIZBONA koniec 17.04.2014 FLORYDA Port Canaveral,167 dni na oceanie

Również jako pierwszy opłynął całe polskie wybrzeże z Polic do Elbląga oraz Polskę po przekątnej z Przemyśla do Świnoujścia.

Jego inne osiągnięcia to:
• Latał na szybowcach różnych typów, wylatane 250 godzin. Uzyskał drugą klasę wyszkolenia szybowcowego zdobywając srebrną odznakę szybowcową z jednym diamentem.
• Uzyskał trzecią klasę skoczka spadochronowego po wykonaniu 14 skoków.
• Zdobył złotą odznakę turystyki kolarskiej.
• Uzyskał patent sternika jachtowego z rozszerzonymi uprawnieniami (na rejsy morskie).
• Zdobył wszelkie odznaki kajakowe wszystkich stopni krajowych organizacji oraz najwyższe międzynarodowe organizacji ICF (złota ICF – jedna z kilku w Polsce). Przodownik Turystyki Kajakowej PTTK I stopnia, Instruktor Turystyki Kajakowej PZKaj Stopnia Związkowego, Instruktor Rekreacji Ruchowej o specjalności Kajakarstwo.
• Zdobył tytuł Akademickiego Mistrza Polski w Kajakarstwie Górskim w 2003 roku. Obronił ten tytuł w 2004 roku.
• Zdobył tytuł Drużynowego Akademickiego Mistrza Polski w Kajakarstwie Górskim w 2003 roku wraz z dwoma synami Czesławem (2 miejsce) oraz Bartłomiejem (4 miejsce).
• Zdobył tytuł „Podróżnika Roku 2015” wybrany przez głosowanie National Geographic.

Spotkanie z gościem zapoczątkowała projekcja filmu; „Happy OLO. Pogodna ballada o Olku Dobie”.

Po filmie odbyło się spotkanie z panem Aleksandrem Dobą podczas, którego opowiadał o swoich trzech wyprawach. Można też było zadawać pytania dotyczące wypraw i trudności z nimi związanych. Pan Aleksander cierpliwie odpowiadał na wszystkie pytania aż do późnych godzin wieczornych.

Na zakończenie można było otrzymać autograf, zrobić sobie zdjęcie z panem Aleksandrem. Mi też się udało :)

Igor Zieliński VI c
PhotoPhotoPhotoPhotoPhoto
08.04.2018
6 Photos - View album

Mały prezent dla moich ulubionych uczniów klas siódmych :D

Sprawdzian:

Odpowiedzi (kto znajdzie błąd w odpowiedziach? zachęcam do zabawy :):

A tu bardzo ciekawe zagadnienie - może wymyślicie podobne?: