Profile

Cover photo
Dato' Rusly Abdullah
Works at Wisma Dato' Rusly
Attends USM Pulau Pinang
Lives in Kota Bharu Kelantan Malaysia
93 followers|99,006 views
AboutPostsPhotosVideos

Stream

Dato' Rusly Abdullah

Shared publicly  - 
 
**
Sejak terbit dan beredarnya buku kelima saya,Biar kecil asal berhasil ‘ ramai dari kalangan pembaca yang membuat saranan agar saya menulis lagi sebuah buku dan  mewujudkan sebuah blog yang khusus untuk membolehkan para pembaca berinteraksi  dengan saya.tent...
 ·  Translate
Sejak terbit dan beredarnya buku kelima saya,Biar kecil asal berhasil ‘ ramai dari kalangan pembaca yang membuat saranan agar saya menulis lagi sebuah buku dan  mewujudkan sebuah blog yang khusus untuk membolehkan para pembac...
1
Add a comment...

Dato' Rusly Abdullah

Shared publicly  - 
 
tahun 2015 telah memasuki suku tahunannya yang pertama. pelbagai peristiwa melanda negara dan dunia. hukum hudud di Kelantan, yang disusuli dengan sindiran-sindiran satirikal dan penguatkuasaan GST 1st April yang ditunggu dengan penuh kesangsian mewarnai kalendar suku tahunan pertama 2015. samaada warna yang menambah gemerlapan atau kesuraman hanya Allah yang tahu.
apa yang pasti, rakyat masih keliru dan makin sendu. bagi rakyat kecil yang tidak berada di Dewan Rakyat mereka tidak dapat mempengaruhi dasar negara. tetapi mereka tetap terkena kesan langsung dan tidak langsungnya.
apakah wadah khusus untuk mereka? apakah pentas atau platform utk mereka bersuara?
sekarang ini adalah tidak bijak untuk bersikap pasif. kerana mereka yang aktif dan agresif tidak jujur dan sangat rakus. mereka sanggup menebang pohon yang berbuah lebat demi laba semusim. mereka tidak peduli generasi kemudian.
orang orang kecil haruslah menyediakan diri dengan kemahiran yang boleh digunakan dalam situasi terdesak. apabila kita sudah kehabisan modal, alatan semua sudah rosak, produk baru dah tak keluar, apa lagi yang anda hendak lakukan?
kemahiran Stimulatherapy yang anda miliki mungkin boleh bertindak sebagai satu perlindungan insurans. ia menjadi kemahiran yang boleh menjana kewangan di masa sulit dan tak menentu.
datanglah ke sesi sidang parlimen insan kecil... di bawah pohon cheri. anda amat bermakna di situ. Berminat nak belajar ??? Jom singgah: www.stimulatherapy.com dan www.jamasart.blogspot.com 
Contact sms/whhatsapp dgn taip nama,i/c, nakbelajarstimulaterapi,Lokasi pilhan (KL,KB,SP,KK) ke 0195158910, 0134766808, 0133319624
 ·  Translate
Javanese massage therapy
1
Add a comment...

Dato' Rusly Abdullah

Shared publicly  - 
 
Secebis kisah benar
(Saya post semula PM mesej dari FB sy ini dgn izin pengirimnya - krn dia skrg telah pun mulai melangkah menuju kejayaan meraih RM1juta pertamanya - tak lama lg... mudah mudahan dia berjaya)
"Maaf Dato' jika mesej saya mengganggu situasi Dato 
Saya tahu... dah lewat malam ini
Tapi mlm ini saya rasa amat tertekan
Buku Petunjuk Jalan Kekayaan
msh ada di tangan 
Sudah 2X saya khatam
Dato'....
Bagaimanakah rasanya 
Dalam akaun ada baki RM1 juta...dan,
Tiada hutang!
Huhhhh....rasanya mustahil bg saya 
Adakah saya masih ada peluang. .. 
usia saya sekarang sudah 52
Hutang msh keliling pinggang
Dah jenuh dah saya berniaga
Macam2 semuanya kecundang!
Terus terang Dato saya sudah hilang semangat
Isteri saya dah balik kampung
Dia dah tak tahan. ..
Saya skrg dgn 4 anak semuanya msh sekolah
Dato pun tahu. .. dulu saya eksekutif bank
Berhenti utk ceburi kontraktor binaan dgn sepupu
Saya ambil loan bank... cagarkan satu satunya rmh kami
Tak tahu mcm mn kami boleh gulung tikar
Duit habis utk merai org besar
Satu projek pun tak dpt
Skrg rmh dah nak kena lelong
Saya menyewa rmh setinggan1 kamar 
Kereta dah lama sy jual
Skrg kemana mana saya dan anak2 naik bas....
Saya sekarang ini mengutip barangan lusuh
Kotak dan logam terbuang
Bolehlah utk survive sehari2
Tapi sampai bila
Dato ...masih adakah hari esok
Untuk saya dan anak2 saya...
Saya rasa sangat buntu"
Saya tak harap Dato jwb luahan rasa saya ini mlm ini
Memadai Dato sms secara ringkas apa yg saya kena buat mulai besok pagi
Demikian antara ratusan mesej yg saya terima dlm satu minggu. Buku buku saya pun tak dpt nak bantu. W/pun dibaca berkali2... kmdian pembaca ini menjadi peserta seminar Amal sogeh jutawan senyap 2010.
Nah saya akan jwb secara kolektif. Secara pukal. 
Saya juga pernah melalui kemelut yg sama dulu
Cuma isteri saya TAK LARI... ttp setia dan sabar... menempuh dugaan. .. alhamdulillah
Saya telah berjaya mengatasi nya
Pengalaman saya adalah REALISTIK
Semua orang tetap berpeluang mnjd Jutawan
Semua orang berpeluang bebas dari hutang
Tak kiralah berapa usia anda
Tak kiralah berapa hutang anda
Asal saja anda berani membantah dan melawan
Asal saja anda berani menentang arus
Pemikiran konvensional
Beranikah anda untuk kelihatan
Sedikit pelik dan aneh
Anda perlukan kembali sedikit keceriaan
Sedikit keberanian dan
Sedikit kegilaan
Ya utk lima tahun sahaja
Yg pelik dan aneh akan bertukar mnjd unggul
Yang memperlekehkan akan bertukar menjadi
Kekaguman
Yg dulu menghina akan dtg nak pinjam wang
Ya anda masih berpeluang
Anda masih ada hari esok
Selagi Allah masih bersama anda
Berilah peluang kpd diri anda sekali lagi
Datanglah berjumpa Dato Rusly
Semaklah jadual di bawah ini...
www.jutawansenyap.com.my
 ·  Translate
1
Add a comment...

Dato' Rusly Abdullah

Shared publicly  - 
 
Anak adalah permata setiap insan. membesarkan anak dan mendidik dalam waktu yang sama amat memenatkan bagi ibu bapak yang bekerja sepanjang hari dan dibatasi oleh masa untuk melihat perkembangan anak membesar didepan mata. Bagaimana membantu anak berkembang kearah minda yang kreatif dan pro aktif??? Dah tentu  sehat adalah keutamaan yang paling dasar dalam pertumbuhan dan perkembangan jasmani dan rohani anak. Selain pemakanan yang berhasiat yang diberikan, anak2 memerlukan sentuhan kasih sayang dari tangan2 yang membelai,menyentuh, menepuk dan memijit anggota badan yang memberikan rangsangan saraf dan memberikan ketenangan dan keselesaan pada jiwa dan jasmani anak. Ketenangan yang didapat oleh anak akan merangsang ia untuk belajar berdikari, berpikir kreatif dan cenderung pro aktif pada mereka yang banyak mendapatkan komunikasi dan hubungan timbal balik yang seimbang dari ibu bapak dan juga guru. Mustahil kah untuk kita memberikan pakej yang terbaik untuk anak jadi cemerlang dan pro aktif??
 ·  Translate
2
Add a comment...

Dato' Rusly Abdullah

Shared publicly  - 
 
Ulasan Sepintas Lalu 'Tidak kaya kerana tidak berniaga’. Carilah satu kerjaya yang anda boleh meraih pulangan setiap hari. Bahkan ada yang dua kali sehari. Hanya perniagaan ya perniagaan. Maka sebab itulah Rasul...
1
ali bajury's profile photoSahrizal Mohd Noh's profile photo
3 comments
 
Terima kasih tuan +ali bajury
 ·  Translate
Add a comment...

Dato' Rusly Abdullah

Shared publicly  - 
1
Add a comment...
Have him in circles
93 people
herba jantung's profile photo
Intan Zurina's profile photo
Anas Khm's profile photo
Akmal Rusly's profile photo
Faizal Hashim's profile photo
Naiim Ahmad's profile photo
nabil noorani's profile photo
Jerry Zaid's profile photo
Azmir Zulkharnain's profile photo

Dato' Rusly Abdullah

Shared publicly  - 
 
12 Falsafah Hidup Jawa Membangun kehidupan yg sakinah,mawaddah warahhmah.

1. URIP IKU URUP
[Hidup itu nyala, hidup itu hendaknya memberi manfaat bagi orang lain di sekitar kita]

2. MEMAYU HAYUNING BAWONO, AMBRASTA DUR ANGKORO
[Harus mengusahakan keselamatan, kebahagiaan dan kesejahteraan serta memberantas sifat angkara murka, serakah dan tamak]

3. SURA DIRA JAYANINGRAT, LEBUR DENING PANGASTUTI
[Segala sifat keras
hati, picik, angkara murka hanya bisa dikalahkan dengan sikap bijak, lembut hati dan sabar]

4. NGLURUG TANPO BOLO, MENANG TANPA NGASORAKE, SEKTI TANPA AJI-AJI, SUGIH TANPA BONDHO
[Berjuang tanpa perlu membawa massa, Menang tanpa merendahkan/ mempermalukan, Berwibawa tanpa mengandalkan kekuasaan/kekuatan/kekayaan/ keturunan, Kaya tanpa didasari hal2 yg bersifat materi]

5. DATAN SERIK LAMUN KETAMAN, DATAN SUSAH LAMUN KELANGAN
[Jangan gampang sakit hati manakala musibah menimpa diri, Jangan sedih manakala kehilangan sesuatu]

6. OJO GUMUNAN, OJO GETUNAN, OJO KAGETAN, OJO ALEMAN
[Jangan mudah terheran-heran, Jangan mudah menyesal, Jangan mudah terkejut dgn sesuatu, Jangan kolokan atau manja]

7. OJO KETUNGKUL MARANG KALUNGGUHAN, KADONYAN LAN KEMAREMAN
[Janganlah terobsesi atau terkungkung dengan kedudukan, materi dan kepuasan duniawi]

8. OJO KUMINTER MUNDAK KEBLINGER, AJA CIDRA MUNDAK CILAKA
[Jangan merasa paling pandai agar tidak salah arah, Jangan suka berbuat curang agar tidak celaka]

9. OJO MILIK BARANG KANG MELOK, AJA MANGRO MUNDAK KENDHO
[Jangan tergiur oleh hal2 yg tampak mewah, cantik, indah dan jangan berfikir gamang/plin-plan agar tidak kendor niat dan kendor semangat]

10. OJO ADIGANG, ADIGUNG, ADIGUNO
[Jangan sok kuasa, sok besar/kaya, sok sakti].

11. ALANG ALANG DUDU ALING ALING , MARGINING KAUTAMAN.
[Persoalan persoalan dlm kehidupan bukan penghambat , jalannya kesempurnaan].

12. SOPO WERUH ING PANUJU sasat SUGIH PAGER WESI.
[Dalam kehidupan siapa yg punya cita2 luhur, jalannya seakan tertuntun]
 ·  Translate
2
Add a comment...

Dato' Rusly Abdullah

Shared publicly  - 
 
Inikah Melayu? Orang Melayu Marhaen akan terus menjadi marhaen jika penulis2 yg kononnya nak memperjuangkan golongan ini mengajar mereka utk ber REAKSI bukan RESPOND kepada dasar dan kondisi sosioekonomi semasa kesan kenaikan petrol dan diesel memang membebankan. Tetapi keadaan jd sangat parah krn rata2nya kita masih sbg pengguna bukan pengeluar. Rakyat yg ada kemahiran menambah nilai sumber bhn mentah hingga mnjd produk komersial dpt menyerap kenaikan kos yg diakibatkan oleh kenaikan kenaikan petrol dan diesel dgn menaikkan harga jualan.Pelbagai alasan diberikn. Melayu pernah kata... nak berniaga di KL terutama berniaga buah... org Cina dah conquer habis. Bekalan dan ruang semua kat tangan depa. Tapi. Sekarang Acheh dah buktikan siapa kontrol buah kat Chow Kit?
Melayu bg alasan tak boleh nak berniaga kat dlm kampung Melayu... memang tak lama bungkus lah... semua jenis berhutang tak nak bayar. Pakistan dah buktikan boleh. Dari naik basikal, kmdian motor, kmdian van skrg dah lori dan dah beli kedai buat gudang karpet.
Melayu beralasan lagi... kita susah nak mulakan bisnes. Modal tak ada. Bank payah bagi loan. Agensi bantuan kalau bagi pun ciput... celah gigi saja... indon buktikan tanpa KP. .. tanpa pinjaman mrk boleh ceburi bisnes dari ruang kecil hingga mampu jd gedung.
Ada alasan lg? Ada... bisnes pakaian pun payah... kilang pakaian siapa punya? Pemborong pakaian siapa? Susahlah bang... semua dia org kontrol. .. org Kemboja dah buktikan. .. masih ada ruang dan peluang dlm bisnes tekstil dan pakaian.
Banyaknya alasan. Semua alasan itu logik lagi munasabah. Tp sampai bila kita harus terbelenggu oleh alasan? Sudah masa nya kita mencari alasan yg membina membangun dan memungkinkan. Adakah kita nak mewariskan alasan dan kemalasan kpd anak cucu kita? Org lain mewariskan bisnes dan perusahaan.
Sudah masanya kita guna otak kanan secara lebih kreatif dan inovatif.
Sertai lah program Jutawan. Senyap Dato Rusly untuk kita lakukan pembedahan metafizik. Membuang bibit malas yg beralas dlm diri kita. Kemudian kita implant pula bibit rajin berani dan istiqamah dalam jiwa kita. Tempahlah kerusi jutawan anda skrg untuk;
Kota Bharu 7 Nov14 Wisma Dato Rusly 930-12pm. Contact utk pendaftran, sms nama,i/c.program.dan lokasi ke 0134766808. 0195158910
 ·  Translate
1
Add a comment...

Dato' Rusly Abdullah

Shared publicly  - 
 
Orang Melayu Marhaen akan terus menjadi marhaen jika penulis2 yg kononnya nak memperjuangkan golongan ini mengajar mereka utk ber REAKSI bukan RESPOND kepada dasar dan kondisi sosioekonomi semasa negara.
Tidak dinafikan kesan kenaikan petrol dan diesel memang membebankan. Tetapi keadaan jd sangat parah krn rata2nya kita masih sbg pengguna bukan pengeluar. Rakyat yg ada kemahiran menambah nilai sumber bhn mentah hingga mnjd produk komersial dpt menyerap kenaikan kos yg diakibatkan oleh kenaikan kenaikan petrol dan diesel dgn menaikkan harga jualan.
Ramai guru beri feedback kononnya bnyk murid2 mrk tidak mkn di sekolah krn ketidakmampuan ibu bapa. Namun keluarga itu tidak akan menderita jika ibunya mempunyai kemahiran tambah nilai.
Satu kg tepung menghasilkan 54 tongkol cakoi. 1 kg tepung juga menghasilkan 20 kpg roti canai. 100 gm tepung jagung, 4 biji telor dan secawan santan menghasilkan 4 liter serikaya. Dgn alatan sebiji kuali dan dapur shj. Kaum ibu boleh bljr mcm2 lg kemahiran bakeri dan pastri spt bun, pau dan donut... jikalau sanggup mengorbankan TV wide screen dan sofanya demi sebuah mixer dan oven.
Selain dpt memastikan anak2 tidak kelaparan ke sekolah ia boleh menjadi asas homebased industry. Sudah 57 thn merdeka org Melayu msh tak pandai memproses apa2 tetapi pandai pula mkn mcm2.
Reaksi hanya menjurus kepada menyalahkan dasar dan pihak lain. Respond akan menjurus kepada tindakan pro aktif.
Apa guna tulisan kita mndpt LIKES puluhan ribu tetapi semuanya krn perlampiasan REAKSI namun selepas meluahkan reaksi tidak disusuli dgn respond yg jitu. Jika demikian ia tidak lebih dari perbahasan demi perbahasan. Seminar demi seminar. Konvensyen demi konvensyen selama 57 thn.... resolusi kosong penuh retorik. 
Hakikatnya gula2 dan cream cracker pun kita tak mampu buat. Saya tlh tulis semua ini dlm buku Aku Tak Nak Miskin. Waallahualam.
 ·  Translate
44
4
Sahrizal Mohd Noh's profile photoBasar  Jee's profile photoAlia Farhana's profile photoJalil Busrah's profile photo
17 comments
 
+Dato' Rusly Abdullah
Ok tq Dato'..klu der hrp msg yer
Add a comment...

Dato' Rusly Abdullah

Shared publicly  - 
 
Recovery 2014 adalah jenama baru bagi Amal Sogeh1-myfirstmillionRM. Kursus 2 hari. Yuran Rm385 (diskaun bekas peserta Rm350). Akan diadakan pd 3-4 mei 2014 di Kota Damansara sahaja. Isi kandungan kursus:
1. Memahami tenaga hayat. 2. Hukum dwi polariti dan magnet kekayaan. 3. Keserasian dan penserasian. 4. Terapi pemulihan diri. 5. Terapi pemulihan ruang dan premis bisnes. 6. Terapi pemulihan alat alatan. 7. Teknik menyingkap hijab2 yg menutup mata kita selama ini hingga terhalang dari melihat pintu kekayaan. Orientasi kursus ini bukan sekadar memulihkan. Bahkan anda akan mampu membantu
memulihkan org lain. Inilah modul yg patut disertai sahabat, ahli keluarga dan saudara mara anda. Ajaklah mrk. jika berminat sila SMS: dgn taip R14 dan send ke 0195158910
 ·  Translate
3
Add a comment...

Dato' Rusly Abdullah

Shared publicly  - 
 
Satu lagi hutang yg brjaya saya bayar ketika msh sbg penjaja dan sbg tukang urut. Lihat trkhnya... 29.12.99. bdingkan satu lg surat pelepasan hutang dgn jumlah lebih besar brtrkh 2001. Strategi saya, lunaskan yg kecil2 dulu kemudian yg lebih bsr. Ada bnyk lg hutang2 yg melilit tubuh sy dari betis sampai ke leher selama hmpir 10 thn. Situasi yg boleh menyebabkan kita lemas. Hutang2 Ibarat tali2 yg mmbelenggu kita... rungkailah ia satu prsatu.. mulakan dgn tali paling halus dan kecil. Cari punca tali itu dan susuri hingga hujungnya kmdian tarik dgn Selamat. .... msh kurang jelas. Saya akan mengadakan kelas eksklusif 'strategi menebus hutang cara Amal Sogeh' pd 1 dan 2 Mei di Kota Bharu. 3 dan 4 Mei 2014 di KL. Jika berminat sila PM segera. Saiz kelas 30 org yuran Rm385 (2 hari). Contact sms/whatsapp, nama, program,dan lokasi ke 0133319624, 0134766808. 097142516 — at Kota Damansara.
 ·  Translate
4
Add a comment...

Dato' Rusly Abdullah

Shared publicly  - 
 
Perubatan Tradisional Dan Komplimentari Stimulatherapy Cawangan Kota Bharu
Kini di seluruh dunia terutama di Eropah dan US, perubatan tradisional dan komplimentari dari timur (Oriental Ancient Medicines) telah mendapat sangat memberangsangkan dari orang ramai. Mereka berkata perubatan dari timur ini benar-benar melayani manusia se...
 ·  Translate
Kini di seluruh dunia terutama di Eropah dan US, perubatan tradisional dan komplimentari dari timur (Oriental Ancient Medicines) telah mendapat sangat memberangsangkan dari orang ramai. Mereka berkata perubatan dari timur ini...
2
Add a comment...
People
Have him in circles
93 people
herba jantung's profile photo
Intan Zurina's profile photo
Anas Khm's profile photo
Akmal Rusly's profile photo
Faizal Hashim's profile photo
Naiim Ahmad's profile photo
nabil noorani's profile photo
Jerry Zaid's profile photo
Azmir Zulkharnain's profile photo
Work
Employment
  • Wisma Dato' Rusly
    present
Places
Map of the places this user has livedMap of the places this user has livedMap of the places this user has lived
Currently
Kota Bharu Kelantan Malaysia
Story
Tagline
Amalan Kesogehan warisan Kiyai
Bragging rights
Melangitkan keimanan membumikan amalan
Education
  • USM Pulau Pinang
    Sains Politik, present
Basic Information
Gender
Male