Peron4
Bierzcie i jedźcie!

Dla mnie wszystko zaczęło się gdzieś na łące. To były pierwsze ciepłe dni 2014 roku. Wokół kwitły mlecze i rzepak, a po niebie pędziły wiosenne kłębiaste obłoki. Wtedy odezwał się telefon, a w nim Norbert Skrzyński. Nie zagłębiając się w szczegóły, tak usłyszałem pierwszy raz o Rowerowym Jamboree - pisze Wojtek Grela.

Poprosiliśmy znajomych, by na tegoroczny dzień dziecka pomogli nam przygotować galerię zdjęć z dzieciakami z Nepalu, które spotkali podczas swoich podróży. Roześmianych, rozczochranych, beztroskich. One wciąż tam są. Przeżyły straszne rzeczy, ale uwierzcie – wciąż się uśmiechają. Myślcie o Nepalu i uśmiechniętych dzieciakach. Nepal wciąż żyje, potrzebuje Was i już niedługo chętnie Was ugości. #nepal

- No chyba Cię po****ło? Do Iraku? – najczęściej takie stwierdzenia słyszałem przed wyjazdem. Zmieniłem więc nomenklaturę: Pojechałem na rower do Kurdystanu. Nikogo nie mam zamiaru przekonywać by się tam wybrał na wczasy, ale ja do Kurdystanu z całą pewnością wrócę!

Norbert Skrzyński pisze o podróżowaniu po irackim Kurdystanie... #irak #kurdystan #podróże

Do wioski Zapatystów jedzie się krętą drogą przez góry. Serpentyny są tak ostre, że może nieźle zemdlić. Jest czwartkowe przedpołudnie, a my siedzimy stłoczeni w busiku, którego celem jest Oventik. Wieziemy projektor, instrumenty muzyczne i pomoce do warsztatów…

Od dwóch miesięcy podróżujemy po Meksyku, prowadząc zajęcia z edukacji emocjonalnej i pokazując teatr cieni. W końcu Zapatyści też mają jakieś dzieci – myślimy. Kto wie, może będzie szansa, by zagrać spektakl. Głupio nam jechać do ich osady tylko po to, by obejrzeć „jak żyją rewolucjoniści”.

#meksyk #podróże

Gunung Rinjani zajmuje jedną trzecią indonezyjskiej wyspy Lombok, a jego kaldera ma wymiary sześć na osiem i pół kilometra. W jej sercu rośnie Gunung Baru (Nowa Góra) otoczona wodami jeziora Segara Anak. Dziecko morza – jak je nazwano od morskiego koloru – sięga dwustu metrów głębokości i ukryte jest między sześćsetmetrowymi, stromymi ścianami. Ten widok pozwala wyobrazić sobie skalę wybuchu datowanego na 1257 rok n.e., który uformował kalderę i w rezultacie miał spowodować krótkotrwałe globalne ochłodzenie. #indonezja #podróże

Podróż przez Czukotkę opiera się na percepcji zmysłowej. Ważne żeby zrozumieć, że nie jesteśmy na klasycznej wycieczce, gdzie wszystko jest zaplanowane i opisane, ale że jesteśmy w podróży. W podróży, która nie wiesz jak się zakończy. Jeśli nie jesteś rybakiem, myśliwym czy też osobą zbierającą materiały etnograficzne, poleciłbym użyć kartki z programem wycieczki do rozpalenia ogniska i zaufać swojemu przewodnikowi, który pokaże nam to co najlepsze i najciekawsze, ponieważ dla niego (choć już był w tych miejscach po sto razy) to taka sama podróż jak i dla Ciebie. #rosja #podróże

Po trzech latach przygotowań, czternastu od “pomysłu” oraz osiemnastu od poznania historii i postaci Kazimierza Nowaka – dwudziestoośmioletni poligrafik z Warszawy, Jacek Herman-Iżycki, o własnych siłach (rowerem oczywiście) przemierzył ponad dziesięć tysięcy kilometrów Afryki i drugie tyle innymi środkami transportu. Był rok 1980. #podroze #rower #książki

Patrzę na zamurowane drzwi pięknej niegdyś kamienicy i zastanawiam się, kto kiedyś w niej mieszkał, jaki miał pokój, co gotował w kuchni. Patrzę na spięte łańcuchem drzwi, ledwie widoczny baner sklepu i oczyma wyobraźni widzę towar, od którego niegdyś półki się uginały. Nie wierzę własnym oczom. Jestem na starówce wpisanej na listę UNESCO, w mieście o dumnie brzmiącym tytule European Best Destination 2014 i widzę mnóstwo pięknych, ale opuszczonych, zniszczonych i grożących zawaleniem budynków. Zamiast zachwycać – straszą. Po głowie kołata mi się tylko jedna myśl: o co chodzi?

#portugalia #podróże

W maju 2013 roku wyruszyliśmy na dwóch niedużych motocyklach z Polski do Pamiru. We wrześniu znaleźliśmy się na granicy tadżycko – afgańskiej i postanowiliśmy zajrzeć do Afganistanu. Dojeżdżamy do miejscowości Iszkaszim, a potem do Korytarza Wachańskiego – miejsca, gdzie na skutek izolacji, czas zatrzymał się przeszło sto lat temu. #afganistan #podróże #motocykle
#foto #fotografía

Podróże bywają ucieczką. Czasem rozrywką lub poszukiwaniem przygód, ale najczęściej są chwilą wolności. Odskocznią od codzienności, zmierzeniem się z przeciwnościami, ze sobą. Najciekawsze wydają się te egzotyczne, ale paradoksalnie im więcej ludzi szuka szczęścia na drugim końcu świata, tym bardziej pusty jest ten zapomniany i niedaleki koniec. Nasz.

Katarzyna Niznkiewicz o górach zimą. Tych w Europie.