Profile cover photo
Profile photo
BITTRON 007
22 followers -
sejauh mana kita berjalan tidak akan pernah sampai ke pehujungnya
sejauh mana kita berjalan tidak akan pernah sampai ke pehujungnya

22 followers
About
Posts

SURAT RASMI SEORANG SUAMI KEPADA ISTERINYA....
^____^
Rohana Jalil
No 39, Jalan Dedap 9,
Saujana Utama 2,
Sg. Buloh.
Puan,
PERKARA : PERMOHONAN UNTUK BERPOLIGAMI
Perkara di atas adalah di rujuk.
2. Sebab utama permohonan ini di lakukan adalah
kerana saya ingin melengkapkan kuota yang telah di
peruntukkan bagi saya. Buat masa ini kuota yang
telah di isi cuma satu, memandangkan masih ada 3
kekosongan, eloklah jika dapat di penuhi secepat
mungkin. Pihak yang akan mengisi satu kekosongan
ini buat masa ini ialah Cik Hana Fazura binti Ramli
yang merupakan setiausaha saya di pejabat.
Memandangkan komitmen yang beliau tunjukkan di
pejabat amat baik, eloklah jika kita masukkan dia
bersama kita di dalam organisasi keluarga kita.
Kekosongan yang selebihnya akan di isi di masa akan
datang.
3. Untuk makluman pihak puan, yang sebenarnya
masalah ini telah lama saya fikirkan tetapi
memandangkan poket saya yang selalu nipis,
terpaksalah saya tangguhkan dulu permohonan ini di
samping kurangnye rasa keyakinan untuk
mengemukakan permohonan ini. Kini, setelah saya
dapat mengeluarkan kesemua duit pelaburan ASB
saya, saya merasakan kembalinya semangat saya
yang telah hilang selama ini.
4. Permohonan ini amat setimpal kerana dengan
kedudukan sekarang ia menguntungkan kedua belah
pihak dan juga pihak ketiga. Selama ini hidup kita
bahagia sebab jika tidak, manakan mungkin puan
dapat menjadi seperti sekarang. Semua yang puan
miliki sudah bertambah besar. Kereta besar, rumah
besar, rantai besar dan pakaian besar. Jika dulu
potongan puan seperti gitar, kini sudah bertukar
menjadi drum. Oleh itu, sudilah kiranya dapat kita
kongsi bersama insan lain kebahagiaan kita ini.
5. Pihak puan juga dapat menikmati faedah dari
kelulusan permohonan ini kerana puan akan tetap
menikmati apa yang telah puan miliki sekarang
dengan waktu bekerja lebih singkat dan sistem syif
akan di perkenalkan iaitu 1 hari kerja dan 1 hari cuti
rehat. Waktu bekerja yang selebihnya akan
ditampung oleh pihak ketiga. Kebaikan yang puan
akan nikmati ialah waktu rehat yang bebas kerana
dalam waktu puan bercuti, saya selaku Penyelia tidak
akan memantau aktiviti yang puan lakukan. Pada
waktu itu saya cuma akan fokus kepada hasil kerja
pihak ketiga. Menguntungkan bukan?
6. Segala kerjasama dari pihak puan saya dahulukan
dengan ribuan terima kasih. Saya amat berharap
pihak puan dapat meluluskan permohonan saya ini
kerana adalah lebih baik jika kita dapat berkongsi
kebahagiaan kita ini bersama insan lain. Saya harap
permohonan saya ini di balas dengan senyuman
penuh keikhlasan dari pihak puan dan tandatangan
puan di atas kertas yang saya lampirkan bukannya
balingan periuk nasi, pinggan-mangkuk, ketukan
senduk dan perkara-perkara yang menyukarkan pihak
puan untuk melakukannya.
7. Saya harap puan sudi meluluskan permohonan ini.
Hadirkanlah senyumanmu sebagaimana ketika kita
menyambut orang baru bayi kita kedalam keluarga
kita 10 tahun lepas. Situasinya lebih kurang sama
dengan masa kini. Kita akan menerima orang baru
juga cuma bezanya ialah jika 10 tahun yang lepas
kita perlu menjaga dan membelainya dengan manja
bersama tetapi kali ini, setiap urusan penjagaan dan
belaian manja akan di laksanakan oleh saya
sepenuhnya.
8. Akhir kata, saya harap permohonan saya ini dapat
dibalas secepat mungkin. Semoga kita bersama-
bersama dengan ketiga akan dapat melaksanakan
program ini dengan jayanya.
Sekian, Terima Kasih.
"BERKORBAN DAN BERKONGSI KEBAHAGIAAN
LAMBANG RUMAHTANGGA BAHAGIA"
Yang Ikhlas Memohon,
Suamimu...
Kepada:
Razaki Hamid
No 39, Jalan Dedap 9,
Saujana Utama 2,
Sg. Buloh.
Surat daripada pihak tuan adalah dirujuk. Dukacita
dimaklumkan, saya menolak permohonan berkenaan
dengan hujah-hujah berikut.
2. Untuk makluman pihak tuan, ini bukan kuota
bumiputera yang wajib kena penuh. Tambahan kuota
ini pastinya menyusahkan pihak tuan di kemudian
hari.
3. Pihak saya juga berminat untuk mengenali
perempuan tak sedar diri tu, macam dah tak ada
lelaki lain dalam dunia ni. Saya juga bersedia untuk
'mencili-cilikan' perempuan itu dengan pihak tuan
sekali pada bila2 masa.
3. Pihak tuan selalu kata tiada duit nak beli itu ini.
Tapi nak kahwin punya fasal semua duit simpanan
pihak tuan sanggup habiskan. Dulu kata duit ASB tu
untuk masa depan, rupanya untuk bini masa depan.
4. Pihak tuan cakap kata untung dua-dua pihak?
Cantik muka tuan...ingat niaga barang ke!
Sebenarnya pihak tuanlah yang mengaut keuntungan
100% hasil penambahan kuota itu, sedangkan saya
tidak mendapat apa2. Oleh itu, saya tidak dapat
menerima permohonan yang menguntungkan sebelah
pihak ini.
5. Pihak tuan juga sesedap mulut mengata saya tong
drum, sedangkan tuan sendiri tu masa mandi kaki
pun tak nampak, jalan baru lima langkah dah penat,
badan pun dah macam kungfu panda! Itu pun ada
hati nak kahwin lagi konon.
6. Kongsi? Tuan ingat ni kereta ke? Sedangkan tidak
berkongsi pun tuan jarang2 'memberi nafkah', inikan
pula berkongsi.
7. Kerja syif? Saya ingin menegaskan ini bukan kerja
kilang. Tambahan pula dengan 'prestasi kerja' tuan
yang kian merosot, saya yakin tuan tidak mampu
menjalankan 'tanggungjawab' sebagai penyelia
dengan berkesan. Saya selaku orang yang diselia
oleh pihak tuan amat arif tentang 'prestasi' tuan yang
tidak seberapa.
8. Cewah-cewah nak dibalas dengan senyuman
penuh keikhlasan konon, kalau tuan berani balik la
rumah, kita tengok sapa yang nak senyum sapa yang
nak meraung.
Oleh itu, permohonan tuan ditolak dan untuk
makluman tuan, pihak saya sudah menyediakan
segala peralatan untuk 'peperangan', itu pun kalau
tuan berani untuk pulang ke rumah.
Terima kasih,
"SEDIA 'BERPERANG' DEMI RUMAHTANGGA"
Yang ikhlas Menjawab,
Rohana Jalil

Post has attachment

Post has attachment

Post has attachment
19 Ciri Kanak-Kanak Pintar
Mari Kenali Ciri-ciri Kanak-kanak Pintar
1. Pengamatan tinggi
Menyedari sesuatu dengan lebih teliti
berbanding dengan kanak-kanak yang
sebaya dengannya yang mungkin akan
terlepas pandang
2. Keinginan untuk tahu tinggi
Ingin mengetahui semua hal seperti objek,
idea, keadaan situasi atau sesuatu acara
3. Minat mendalam
Mungkin akan menfokus sesuatu perkara
yang diminati dalam jangka masa sebulan
atau mungkin setahun serta akan menjadi
terlampau dalam hal tersebut
4. Menerima infomasi dengan pantas
Selalu diandaikan seperti span,menyerap
segala maklumat dengan cepat dan banyak
5. Ingatan yang tinggi
Selalu dikatakan mempunyai ruang
simpanan memori yang luas untuk pelbagai
topik serta mampu mengingati semula
dengan cepat
6. Mungkin dapat membaca lebih awal
Kebanyakannya dapat membaca sebelum
umur 5 tahun
7. Kerap membaca serta meluas
Suka membaca bacaan yang meluas dan
pelbagai subjek serta membaca dengan
pantas
8. Tatabahasa yang tinggi
Memiliki penggunaan tatabahasa yang
canggih serta banyak dan suka
menggunakan perkataan yang baru dan
unik
9. Tahap penumpuan yang lama
Berbanding kanak-kanak normal mereka ini
dapat memberi tumpuan yang lebih lama
dalam sesuatu perkara kecuali aktiviti
tersebut tidak menggunakan daya
pemikiran
10. Kebolehan menyelesaikan masalah
Kanak-kanak pintar cerdas ini mampu
untuk menyelesaikan masalah yang sukar
untuk ditafsirkan serta memiliki kemahiran
berfikir yang tinggi
11. Suka bertanya dengan lebih teliti
Kebolehan untuk mencipta teori baru
terhadap sesuatu benda yang berlaku
12. Keupayaan imaginasi yang tinggi
Mampu untuk membayangkan sesuatu
samada baik atau buruk dan boleh
mencipta cerita yang bagus serta boleh
menyatakan segala kebimbangannya
13. Minat dalam falsafah dan isu-isu sosial
Sebagai contoh, perjalanan
galaksi,masalah-masalah berkaitan
populasi dunia,isu-isu alam sekitar
14. Sangat sensitif dari segi emosi dan
emosi tingkah laku
Mudah kecewa walaupun dalam hal-hal
yang kecil tetapi boleh mengalir air mata
apabila melihat keindahan matahari
terbenam atau mendengar lagu serta
sanggup untuk berhenti makan daging
kerana sangat simpati terhadap haiwan
15. Sangat menitikberatkan hal-hal
keadilan
Sangat teliti dalam hal-hal betul atau salah
bukan sahaja untuk diri sendiri malah untu
orang lain
16. Bersemangat dan bertenaga
Mereka ini kurang tidur berbanding rakan
sebaya mereka tetapi mereka masih
mampu dan mempumyai tenaga untuk
meneruskan kehidupan seharian
17. Pandai berjenaka
Mampu mencipta suatu situasi jenaka dan
melakukan jenaka yang mana rakan-rakan
sebayanya langsung tidak memahami
18. Sangat teliti dan mementingkan
kesempurnaan
Tidak suka melakukan kesilapan dan
mudah kecewa bila sesuatu tidak dapat
dilakukan dengan sempurna
19. Perkembangan asynchronous
Perkembangan fizikal intelektual, emosi
dan sosial adalah tidak sekata sebagai
contoh kanak-kanak berumur 6 tahun
mungkin seperti kanak-kanak 10 tahun
inteleknya, kanak-kanak berumur 8 tahun
seperti sosialnya dan kanak-kanak 6 tahun
dari segi emosinya
Sumber: Facebook
Photo

Post has attachment
Damai
Photo

DIBALIK KISAH SEORANG JANDA
KISAH HIDUPKU
Sebut saja namaku Dinda, 31 tahun. Aku
menikah umur 17 thn. Suamiku meninggal 9
thn lalu krn penyakit tumor ganas.
Kebersamaan kami cukup singkat, hanya 4
tahun kami bersama. Aku punya 2 anak
sepasang,
Waktu suamiku menggal umur anakku yg
pertama 3 thun n yg kdua 10 bln. Setelah
suamiku meninggal, aku mngalmi ms" yg
sngt sulit, dmn sy
hrus mmbsrkan 2 org ank diusia yg
tergolong msih muda, dengan anak yang
masih kecil". saya putuskan kembli ke
orangtua saya.
Krn dlunya sy tgl bersm mertua. Bruntung sy
msh punya ortu yg sllu mensupport. Saya
berusah melamar kerja kmn" untuk dpt
menafkahi ank"ku, tapi sangat sulit
mendapatkan pekerjaan dngn ijsh SMA. Sy
s4 ptus asa, n kdang trlints dbnakku untuk
mgkhiri
hdup, sy mlu hrus brgntung trus ma ortu.
Tp berkat drongan ortu sy dsrnkn untuk
kuliah dngn biaya dri ortu. Jadilah kuliah
ambil jrusn PGSD.
Setelah kuliah selesai, q masih kesulitan
untuk cri skloh yg mau trima sy sbgai tnaga
honorer. Dalam keputusasaan saya menoba
melamar kerja ditempat bilyar, sy dterima.
Tp trnyata krj dt4 sperti itu tidak mudah
banyak godaannya, walaupun saya niat kerja
hanya untuk mencari nafkah, tapi
pandangan orang selalu ngatif. 1 bln bkerj
sy memutuskan
untuk berhnti bkerja n mncba mncri
pkerjaan lain tp ttp tdk
dpt. Bkerja dt4 sperti itu mngjrkanku bnyk
hal. Setahun berllu, slm setahun itu sy cm
berdiam mncba mlmr krj ksna kmri tp tetap
saja hasilnya nihil. Kadang saya merasa
sangat malu harus jadi
beban ortu, ditambah lagi anak"ku yang
mkin lama makin bertmbh besar dan makin
membutuhkn biaya yang banyak untuk
menyekolahkannya.
S4 ptus asa jg, n berfkir mngkhiri hdup
bersma ank"ku.
Beruntng dthun 2008 llu ada pndftaran
CPNS, iseng" Q ikut
mndftr (itu thun trkhir pnerimaan u/ D2,
mklum sy kul mank ambl D2ny.) alhmdllah
sy lulus n skrg sy sdh punya pkerjaan
ttap untuk mnfkahi ank"ku wlaupn dkit tp
ckuplah drpd bergantung trus ma ortu.
Setelah perjalnan panjang, suka duka yg
kulewti akhirnya Allah menjawab doaku.
Terima ksh bwt ank"ku, krna klian kbisa
mersa lbh tgar.
Terma ksh bwt kluarga yg sllu mnsupportku
n tmn" yg sllu ada untukku. Krna klian ku
msh bsa berthan mpe skrg ini.
Terima kasih Y Allah krn Engkau mnghadirkn
mereka untukku,
terima ksh untuk smua nikmat yg Engkau
berikan.
Posted: Cichaa

Menanti Kamu MH370
Langit sudah bertukar kelabu,
Kesedihan melanda terpahat di kalbu,
Seluruh dunia menanti beritamu,
Muncullah nanti seperti selalu.
Andai tercalar tinggalkan lah petanda, Andai
terguris tunjukkan lah di mana,
Andai ada tunjukkan lah rupa,
Tidak nanti kami tertanya.
Sudah tertulis janji bersemi,
Lautan biru bertukar merah,
Ya Allah Ya Tuhan kami,
KepadaMu kami berserah.

Post has attachment
Diari seorang suami.
30hb , suami dapat gaji RM3,000.00 terus
buat internet banking bayar bill air Rm30.00,
bayar duit rumah Rm700.00 bayar duit kereta
Rm700.00 , bil telephone suami dan isteri
Rm200.00 , bill elektrik Rm170.00 , ansuran
motor Rm150.00 dan yuran tuisyen anak
Rm150.00 ..serta menukarkan Rm150.00 duit
pecah seringgit-seringgit untuk belanja
sekolah anak anak untuk sebulan...lalu
berbekalkan duit baki Rm750.00 balik
kerumah jemput isteri dari tempat
kerja..terus di sambut ngan isteri satu soalan
" ari ni hari gaji abang kan??..jom pergi beli
barang dapur byk dah habis sambil bawak
bebudak makan luarlah mlm ni sebab I tak
laratlah nak masak ari ni... bebudak pun esok
hari sabtu cutikan?" Suami mengangguk
lemah terpaksa setuju demi anak dan isteri.
Sampai di rumah disambut pulak dengan
anak yang bongsu " Ayah cikgu adik cakap
hari isnin cikgu nak RM20.00 untuk beli baju
sukan yg baru." Isteri spontan menyampuk "
mintak kat ayah..ayah baru dapat gaji..sambil
anak yg sulung pula mencelah .." ayah kakak
pun nak duit Rm 30.00 hari Isnin untuk beli
buku rujukan dah dekat nak peperiksaan
ni"..Si suami terus mengeluarkan Rm50.00
untuk anak bongsu dan anak sulong ..
Kemudian bila selepas magrib berangkatlah
anak beranak ke kedai untuk makan dan
berbelanja barang dapur dan sebelum itu
suami singgah isi minyak kereta Rm50.00
langsung ke kedai makan dan makanlah anak
beranak tersebut dgn bil makan berjumlah
Rm50.00..Setelah itu langsung pergi
berbelanja barang dapur dgn jumlah Rm
250.00 untuk barang kering dan Rm 50.00
untuk barang basah..
setelah semuanya selesai pulanglah keluarga
tersebut kerumah dengan suami hanya
tinggal gaji yang baru dpat pagi tadi sebanyak
Rm300.00 sahaja.Maka tidurlah si suami
dengan mata yang terkebil kebil
mengenangkan baki duit yg tinggal hanya
dalam beberapa jam sahaja dapat gaji tadi..
Keesokannya, pagi Sabtu isteri suruh si suami
belikan roti canai untuk sarapan pagi...suami
pun pergilah beli dengan modal Rm5.00 dan
surat khabar Rm1.50.. manakala menjelang
petang si isteri dan anak anak ajak suami
jalan jalan di pasar malam Jalan TAR sempena
malam minggu...si suami ikutkan jugak dlm
keadaan dilema bagi menjaga hati isteri dan
anak anak. Terpaksa tambahkan lagi minyak
kereta sebanyak Rm30.00 ..
Sesampai di jalan TAR si isteri berkenan
dengan tudung bawal berharga Rm15.00
mintak dibelikan..suami pun keluarkan duit
bayar..kemudian bila ke depan sedikit
bahagian pakaian kanak kanak pula nampak
baju tidur anak anak yg berharga Rm15.00
sehelai..isteri pun selamba kata, "bang baju
tidur bebudak ni pun dah lusuh..belikan
diorg yg baru ni.murah jer Rm15.00
hingget"...Suami keluarkan lagi Rm30.00
untuk baju tidur anak anak.
Lalu terus pulang ke kereta untuk balik ke
rumah bersama sama..tetapi dalan
perjalanan nak pulang anak anak merengek
dahaga dan lapar lalu minta singgah di kedai
makan untuk makan malam...Sang ayah
kesiankan dengan rengekan anak, singgahlah
di kedai makan tomyam dan makan dengan
membayar Rm30.00 lagi..Jumlah keseluruhan
baki yg tinggal selepas 48jam dapat gaji ialah
Rm188.50.
Keesokannya hari Ahad...isteri suruh pergi
kedai pagi pagi untuk belikan santan dan
sedikit ikan bilis untuk masak nasi lemak
sebagai sarapan pagi...suami modalkan lagi
Rm7.00 dan Rm1.50 untuk suratkhabar...t
inggallah duit gaji genap Rm180.00..Malam
nya pula beri pada isteri Rm150.00 untuk
belanja makan dia di pejabat atas dasar
nafkah kepada isteri tercinta...
Maka bermulalah pagi hari isnin si suami dgn
berbekalkan modal baki gaji hari jumaat
kelmarin sebanyak Rm30.00 untuk isi minyak
motor dan makan di pejabat..serta
menghitung hari lagi untuk ke 30hb yg akan
datang samada sampai atau tidak??....selang
seminggu selepas itu pada hujung minggu
isteri ajak balik kampung melawat ibu ayah
dia di kampung..suami katakan tidak.ada
modal...lalu isteri menjawab dengan sinis
"kalau ajak balik.kampung saya jer takder
duit...kalau ajak balik kampung saya jer
abang kata takde duit...mana pergi duit gaji
abang selama ni....takkanlah seminggu gaji
dah tak berduit...abang ada pompuan lain
ke??" Terpinga pinga suami. Nak di jawab jadi
perang...nak di ceritakan yang sebenar nanti
disalahkan balik.
diperolehi dari FB Usamah Hishamuddin
Photo

Post has attachment
ADZAN MENGAWAL BUMI BERPUTAR
Subhanallah, begitu banyak tanda tanda
kebesaran-Nya di alam semesta ini
Adzan telah dikumandangkan dari beribu
surau dan masjid
Dunia memiliki perbedaan waktu antara satu
wilayah dengan wilayah lain
Sementara Adzan Subuh sempat
berkumandang di wilayah terbarat benua
Afrika,
Adzan Dhuhur pun siap berkumandang
menjelajah belahan dunia lainnya
Sementara kumandang Adzan Dhuhur sempat
terdengar kembali di bagian timur Indonesia
Adzan Ashar telah siap menjelajah belahan
duna lainnya
Saat gema Adzan Ashar belum selesai
Adzan Maghrib telah merambah bumi ini
Sedang beberapa Adzan Isya pun siap
melanjutkan
Ketika gema Adzan Isya belum selesai di
benua Amerika
Adzan Subuh sudah kembali terdengar di
sebagian wilayah Indonesia
Seiring bergantinya siang dan malam
ternyata Adzan akan selalu berkumandang di
bumi ini
Tanpa kita sadari, para muadzin di seluruh
penjuru dunia ini tidak henti-hentinya
mengumandangkan adzan
Insya Allah, gema adzan akan terus
mengawal bumi berputar hingga akhir zaman
Untuk saudara-saudaraku yang kucintai
karena Allah...SHARE Berita ini kepada
saudara-saudara kita yang lain untuk
mengingatkan diri kita semua untuk selalu
memperbaiki semua amalan dalam diri kita
dan kita adalah mahluk yang lemah dimana
apapun yang Allah inginkan tiada yang dapat
menghalangiNya.
Marilah kita berdoa, bermunajat kepada
Allah. Semoga Allah mengampuni kita, dan
menghapuskan kita dari segala dosa yang
telah lalu.
Ya Allah,
Ampunilah semua dosa-dosa kami, baik
sengaja atau pun tidak, berkahilah kami,
ramahtilah kami, berikanlah kami hidayah-
Mu agar kami senantiasa dekat kepada-Mu
hingga akhir hayat.
Aamiin ya Rabbal'alamin
Photo

KUALA LUMPUR- Maskapai Malaysia Airlines
resmi mengeluarkan data resmi mengenai
manifes penumpang pesawat mereka yang
hilang di wilayah udara Vietnam.
Berikut manifes penumpang seperti yang
dilansir situs resmi Malaysia Airlines, Sabtu
(8/3/2014).
1. China: 152 penumpang, ditambah 1 bayi.
2. Malaysia: 38 penumpang.
3. Indonesia: 12 penumpang.
4. Australia: 6 penumpang.
5. Prancis: 3 penumpang.
6. AS: 3 penumpang, ditambah 1 bayi.
7. Selandia Baru: 2 penumpang.
8. Ukraina: 2 penumpang.
9. Kanada: 2 penumpang.
10. Rusia: 1 penumpang.
11. Italia: 1 penumpang.
12. Taiwan: 1 penumpang.
13. Belanda: 1 penumpang.
14. Austria: 1 penumpang.
Wait while more posts are being loaded