Martin Chochola

2018 - 06 - Lucky Cruisers Weekend

Sraz amerického šrotu. Kemp v Pasohlávkách narvaný k prasknutí americkými kárami. Vedle prastarých Fordek nejnovější sporťáky. Maličké Corvettky vedle monstrózních Cadillaců a ještě větších trucků. Hranaté Oldsmobily vedle ladně baculatých Buicků. Všechny generace Mustangů, Camar a Challengerů. Vé osmička vedle vé osmičky, na downsizing se tu fakt nehraje. Vipery, Fiskary, Shelby laděné na 750 koní. Tuny chromu. Celkem tisícovka americké krve, potu a testosteronu na jednom místě. Pro všechny milovníky aut nelze než doporučit - www.lcw.cz. A mimochodem, musím celkem kriticky přiznat, že nejhezčí auto je... to žluté Camaro z první a poslední fotky...

2018 - 07 - Rakousko, Krippenstein

Rakousko, den sedmý. Hurá nahoru, na Krippenstein. Opět platí, že lanovka musí být zaplněna do posledního místa a hra na sardinky dostává desítky metrů nad údolím nový rozměr. Nahoře nás uvítá sluníčko a neuvěřitelné výhledy. Okružní procházka k 5fingers nám trvá snad dvě hodiny, neustále se kocháme a když fotím snad sté panorama, říkám si, jestli to už nepřeháním. A pak se stane zázrak a z mlhy vykoukne i štít Dachsteinu. Pravda, po chvíli zase zaleze, ale viděli jsme ho! Perličkou na dortu jsou zbytky sněhu schované v prohlubních, v kombinaci s šedou skálou a sytězelenou trávou se fakt můžu ufotit. A nakonec dojde i na koulovačku – uprostřed léta. Když přežijete lanovku, vrchol stojí za to!

2018 - 07 - Rakousko, Krippenstein - Mamutí jeskyně

Rakousko, den sedmý. Druhý komplex jeskyní na mezistanici Krippensteinu se jmenuje Mamutí, a to ne kvůli mamutům, ale kvůli velikosti. Chodby mají snad milión kilometrů a samy o sobě jsou gigantické. Ráj pro klaustrofobiky, bacha, agorafobici mohou mít trochu problém. Stejně jako v Ledové, i tady se šetří na osvětlení, čili fotky stojí za vyližkapsu. A poznatek – i uprostřed léta je tu kosa jak sviňa a prohlídka je celkem dlouhá. Když i mně na konci začala bejt zima, je to co říci…

2018 - 07 - Rakousko, Krippenstein - Ledová jeskyně

Rakousko, den sedmý. Chtěli jsme na Dachstein, ale už je čtyři dny v totální mlze, čili volíme mírnější variantu, a to Krippenstein. V mezistanici jsou dva přístupné jeskynní komplexy, začínáme Ledovou jeskyní. Zhýčkán Dobšinskou a Demanovskou ladovou očekávám něco podobného, dostávám tak desetinu ledu. Navíc všechno fakt mizerně osvětlené, aby led příliš netál. Fotím na ISO 1600 a skřípu zuby. Pár velkých stalaktitů je sice fajn, ale upřímně – kdo chce v jeskyni led, ať jede na Slovensko.

2018 - 07 - Rakousko, Obersee

Rakousko, den šestý. Po přeplutí Königsee se vydáváme úzkou pěšinkou k nenápadnému jezírku Obersee – a ač nemáme vlastně žádné očekávání a jdeme tak trochu pro zabití času, přicházíme k best of zážitku celé dovolené. To jezero je neskutečné! Malebné, neuvěřitelně barevné, no prostě k sežrání. Při obcházení se furt zastavujeme a kocháme, já se můžu ufotit. Na druhé straně se ještě hecnu a dojdu pár kilometrů k nejvyššímu německému vodopádu, abych si cestou zpátky splnil bobříka odvahy městského dítěte, neb po cestě široké cca metr se se mnou vydává stádo krav. Rohatých. Bučících. Sice mírumilovných, ale co kdyby, žejo. Od jezera samotného se nám vlastně vůbec nechce, a kdyby se nezačaly stahovat mraky, možná bychom nestihli poslední loď zpátky. Koukám na ty fotky a fakt se nemůžu vynadívat…

2018 - 07 - Rakousko, Königsee

Rakousko, den šestý. Odskakujeme si do Německa k jezeru Königsee, které je vyhlášené luxusními výletními lodičkami. Zase je opar, takže skřípu zuby, ale jezero vypadá nádherně a lodičky docela pohodově. Něž nám dojde, že tady je to tvrdý business a každé místo je potřeba obsadit, takže nakonec tak trochu závidíme sardinkám, kolik mají v plechovce místa. Samotná plavba tvá docela dlouho a na dvou místech jde vystoupit a pokračovat dál, my volíme to vzdálenější na Obersee (viz další galerii). Jezero je v podstatě obklopeno strmými skalisky, jejichž vrcholky se otírají o mraky, moc hezký kontrast. Samotné jezero je hezké, ale musím uznat, že je to tuctová turistika a chybí mi nějaký kontakt – někam dojít, někam vylézt, na něco si sáhnout. Povození lodičkou mě, přiznávám, zas tak nebavilo.

2018 - 07 - Rakousko, Salzburg

Rakousko, den pátý. Salzburg. Máme v plánu pevnost, historické centrum a zahrady. Ranní zataženo se proměnilo do vedra a dusna, takže pračka. Pevnost je zajímaví zdálky a jsou z ní (asi dva) super výhledy na celé město, ale sama o sobě je dost nuda a poprvé (a naposled) v Rakousku mi bylo těch eur trochu líto. Historické centrum je pro silné povahy, něco jako Karlův most ve špičce – kdo nemá ostré lokty, daleko se nedostane. Z původní trasy rychle uhýbáme do poklidnějších postranních uliček. Na zahrady jsem se těšil hlavně proto, že jsem viděl nějakou reklamní fotku – v popředí zahrady, v pozadí Festung Hohensalzburg a po stranách Alpy. A přišlo zklamání. Za pevností mraky a opar, ale i kdyby, tak bych musel být snad o 100 metrů výše. Čili kýžená fotka se nekoná. Zato tisíc Mozartů a snad milion turistů. Rychle pryč, do přírody!

2018 - 07 - Rakousko, Zoo Salzburg

Rakousko, den pátý. Počasí pořád nic moc, tak vyrážíme do Salzburku, s první zastávkou v zoo. Jsem trochu skeptický, ale hned prvních pár zvířat mě uvede do nadšení. Zatímco v pražské zoo standardně 2/3 zvířat nejsou vidět a půlka ze zbývající třetiny spí, tady to kypí životem. Jestli jsme potkali tři prázdné výběhy, tak je to moc – zbytek zvířat akční a činorodý. Snad hodinu jsme stáli u vyder, viděli se vykadit tasmánského čerta, nechápali jak tak velké zvíře jako tapír může vydávat tak pištivé zvuky, a nakonec krmili lemury z ruky – rozinkami. Zoo je celkem malá, ale platí, že co je malé, to je hezké. A skvělé jsou ty výběhy do stráně končící skálou, plus všude tekoucí voda, super. Rozhodně doporučuju!

2018 - 07 - Rakousko, Fuschl am See

Rakousko, den čtvrtý. Propršelo celou noc a prší dál. Mraky se snesly téměř k zemi, takže většina kopců, natož pak hor, prostě neexistuje. Dneska nemá cenu kamkoliv chodit. Jdeme si projít místní vesničku Fuschl am See, dáváme si dobrý oběd a bavíme se tím, kam všude jsou Rakušani schopni ty svoje muškáty nacpat…

2018 - 07 - Rakousko, Gasausee

Rakousko, den třetí. Pryč z turistického ruchu Hallstadtu, do údolí Gossau, kde se postupně přes tři jezera chceme podívat na západní stěnu Dachsteinu. Jen už se trošku připozdívá a obloha se mírně zatahuje… Výhled na Dachsteinské štíty přes hladinu jezera, to vše rámováno vysokými horami je dechderoucí. Obejdeme jedno jezero a začínáme se dohadovat, jestli půjdeme dál, nebo zmokneme. A pak zahřmí. Svinským krokem si to valíme zpět k autu, ale neutečeme. Chytne nás pořádná průtrž s luxusní bouřkou. A já mám na sobě lněnou košili a kalhoty – to jsem rovnou mohl jít nahatej! Na druhou stranu, hory v bouřce vypadají snad ještě majestátnější – jen fotit se to moc nedá...