Profile

Cover photo
darien Fazly
Lives in 68100 Gombak, Selangor Malaysia
34 followers|45,488 views
AboutPostsPhotosVideos

Stream

darien Fazly

Shared publicly  - 
 
without friend u r nothing.. please respect.
1
Add a comment...

darien Fazly

Shared publicly  - 
 
ayuhh,, kite gegarkan laungan "Turun najib" esok,,

 ·  Translate
1
Add a comment...

darien Fazly

Shared publicly  - 
 
go .. fast initial D,, 
1
Add a comment...

darien Fazly

Shared publicly  - 
 
perlu tahu pada semua muslim.
 ·  Translate
 
​Besar gila neraka. Menyesal Klau x baca​
.
1. Neraka jahanam itu mempunyai
7 tingkat.
2. Setiap tingkat mempunyai
70,000 daerah.
3. Setiap daerah mempunyai
70,000 kampung.
4. Setiap kampung mempunyai
70,000 rumah.
5. Setiap rumah mempunyai
70,000 bilik.
6. Setiap bilik mempunyai 70,000
kotak.
7. Setiap kotak mempunyai 70,000
batang pokok zarqum.
8. Di bawah setiap pokok zarqum
mempunyai 70,000 ekor ular.
9. Di dalam mulut setiap ular yang
panjang 70 hasta itu
mengandungi lautan racun yang
hitam pekat.
10. Juga di bawah setiap pokok
zarqum mempunyai 70,000 rantai.
11. Setiap rantai DISERET oleh
70,000 MALAIKAT.
- Al-Quran surah Al-Baqarah ayat
159.
''Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah
kami turunkan dari keterangan-
keterangan dan petunjuk hidayat,
sesudah kami menerangkannya
kepada manusia di dalam Kitab
Suci, mereka itu dilaknat oleh
Allah dan dilaknat oleh sekalian
makhluk''.
# Sebarlah kerana Allah
✔Rugilah klu tidak SHARE sebab ianya 1 peluang dakwah ya
Dajjal Dh Nak Muncul
Video di Youtube ...
Syaitan telah merasuk seorang perempuan Arab ini dan lalu ia pun berkata.
Syaitan : Yang besar akan datang
Imam : Siapakah yang besar itu ?
Syaitan : Dajjal. ZOUZOULA
Imam : Dia akan datang ?
Syaitan : Ya
# Tahukah kamu ? Ramai orang kafir
mengunakan lambang 'DAJJAL' hanya untuk menyambutnya . Harap kita bersedia untuk berlawan dengan makhluk yang bernama 'DAJJAL' . Allah S.W.T telah menjanjikan kemenangan bagi Hambanya
.
Tolong SHARE ,
# Anda takut ? Maka Syaitan pun berkata .
Syaitan : Jangan Share . Mengarut saja .
Maka siapa patut kita ikut ? Syaitan atau Allah ?
# Aku share sebab aku hamba Allah dan hanya ALLAH yang aku takut . Jikalau anda semua sayangkan agama kamu dan juga Allah .
# mohon S E B A R K A N


HARAMKAN sebut perkataan ALEE UTOO sila baca dgn lbih lanjut
Antara Simbol Dilarang Bagi umat Islam Dalam Wechat & Whatsapp :
• 🏯 , 🙏 : Tokong & Tangan Buddha
• 💒 , ⛪ : Gereja
• 🔯 : Logo Israel
• ♍ : Logo ini adalah perkataan 'Allah' yang diterbalikkan.
• 👿 : Syaitan
• Ψ , † , ₡ , Ӝ , 쇼 , ∵ : Simbol-Simbol Haram.
🚧PERKATAAN YANG DILARANG 🚧
⚠ALEE UTO = KEPALA ITU TUHANKU
⚠SOLERO = AKU LAH TUHAN
⚠FYLLO = MABUK
⚠EVAN'S = MUBALIGH
⚠KRISTIAN
⚠EVIL = NAMA SYAITAN
⚠HAVOC = KEMUSNAHAN HURU-HARA
⚠LOL = LUCIFER OUR LORD
(SYAITAN ITU TUHAN KITA)
🚧Jangan panggil "ISRAEL" ⚠ kerana maksudnya hamba Allah. "ISRAEL" juga gelaran untuk Nabi Yaakub. Tapi panggillah "ZIONIS" atau "YAHUDI". 🚧
🚧Jangan sebut "LAILAH" ⚠ sebab ia bermaksud "Tiada Tuhan". Sebutlah "LAILA HAILALLAH". Ia bermaksud "Tiada Tuhan selain Allah".🚧
🚧Jangan tulis INSYALLAH ⚠ atau INSYAALLAH ⚠ kerana maksudnya "cipta Allah" Tapi tulis la "IN SHAA ALLAH", kerana maksudnya "dengan izin Allah".🚧
🚧Jangan sebut "NAUZUBILLAH" ⚠ sebab maksudnya "moga dijauhkan dari Allah". Kena sebut penuh "NAUZUBILLAHIMINZALIK" maksudnya "moga dijauhkan oleh Allah dari perkara tersebut".... 
 ·  Translate
View original post
1
Add a comment...

darien Fazly

Shared publicly  - 
 
kalo ade yg ikut..le.
 ·  Translate
 
Carilah seorang IMAM untuk dirimu

Abang..hari tu ingat period dah habis. Ayang dah mandi, dah solat. Tapi hari ni keluar balik..kira period balik ke bang? "
" Maybe kot. Try search kat google.."
" Dah tapi macam tak paham sangatla bang. Erm, Kak Erma cakap dekat masjid belah pagi ada kuliah muslimat, ada ustazah ajar masalah-masalah macam ni.."

" Buat apa..cari je kat youtube. Banyak kuliah-kuliah dalam tu. Lagipun abang sibuk, mana sempat nak hantar nak ambik kat masjid...
Dan si isteri terus terdiam. 3 tahun perkahwinan, isu yang sama berulang, si suami pula terus menerus memberi alasan.

Asal kepada seorang wanita adalah pengikut. Ertinya, dia berhajat kepada pemimpin dan pembimbing.
Asal kepada seorang lelaki pula adalah ketua. Ertinya dia merupakan seorang pemimpin dan pembimbing.
Sebab itu dianalogikan suami sebagai imam.

Apa peranan imam dalam solat?
Kita makmum, kan? Apabila selesai dibaca Al-Fatihah, makmum mengaminkan bacaan tersebut. Apabila imam rukuk, makmum ikut rukuk. Apabila imam sujud, makmum ikut sujud.
Bagaimana pula jika imam tersalah rakaat? Atau terlupa dalam bacaan surah?

Makmum menegur. Lelaki bertasbih, perempuan bertepuk. Ada tatacara dan tertibnya.
Analogi ini suatu yang besar jika benar-benar diaplikasikan dalam hidup.

Dalam solat, ada imam dan ada makmum dengan segala tatatertibnya.
Di luar solat, ada ketua dan ada pengikut dengan segala undang-undang dan aturannya.

Begitulah indahnya Islam. Ia datang untuk menjernihkan hidup manusia dan memastikan manusia hidup dalam aturannya yang benar, betul dan tepat.

PERKAHWINAN
Ia bukan perjanjian sehari dua atau sebulan dua. Bukan juga sampai tua.
Ia perjanjian sampai mati.
Justeru, sebelum berkahwin, mesti fahami peranan masing-masing dalam perjalanan panjang tersebut.

Suami terutamanya. Jangan seronok sahaja kerana digelar ketua. Tetapi tidak pula bersedia bersungguh-sungguh untuk menjadi seorang ketua.
Ada tanggungjawab yang besar Allah bebankan seusai lafaz akad nikahmu.

Jangan hanya seronok tersengih-sengih dan bergambar mesra ( kemudian ditayang sehabis bangga di alam maya ) tetapi bab bersuci pun entah ke mana. Haid dan nifas dianggap sebagai 'bab orang perempuan' yang tidak perlu diketahui oleh lelaki.

Sebab itu tidak pelik, ada suami menengking isteri bila disoal tentang itu.
" Awak kan perempuan? Hidup dah bertahun-tahun takkan awak tak pandai-pandai lagi bab tu?! "

Suami yang bertanggungjawab tidak akan mengungkapkan kata-kata seperti itu. Hakikatnya, ia adalah ungkapan alasan bagi suami yang mahu lari dari tanggungjawab.
Bukankah mengajar isteri fardhu ain itu suatu perkara wajib bagi suami?

Bukankah kalau isteri jahil tentang bab-bab haid, nifas, istihadhah dan sebagainya maka suami yang akan menanggung dosanya?
Bukankah menjadi kewajipan bagi seorang suami menghantar isterinya ke kelas agama jika dia tidak mampu mengajar perkara-perkara tersebut?

MENCARI SEORANG IMAM
Tak kacak tak mengapa, sebab lelaki memimpin bukan dengan kekacakan.
Tak kaya tak mengapa, sebab kekayaan bukan asbab hebatnya kepimpinan.

Ada lelaki rupanya tidak kacak, kulitnya gelap tetapi penampilannya kemas dan kefahaman agamanya cukup baik.
Namun ada ramai juga lelaki yang kacak, tetapi rambutnya panjang tidak terurus, pakaiannya selekeh dan tidak langsung menggambarkan ciri-ciri seorang pemuda Islam. Kefahaman agama dianggap perkara remeh.

Saya sebutkan ini kerana saya kira, memilih seorang imam tidak mudah.
Mungkin ramai wanita akan bertanya, bagaimana mahu memastikan dia seorang imam yang baik?

Ada yang merasakan lelaki kaki masjid itu terbaik sebagai imam.
Ada yang merasakan lelaki pandai bertazkirah agama itu terbaik sebagai imam.
Ada juga yang merasakan lelaki 'berpengajian agama' itu paling baik sebagai imam.
Saya geleng kepala.

Sungguh. Ia susah kerana sebagai manusia, kita hanya penilai zahiriah sedangkan batiniahnya, hanya Allah yang tahu.
Pun begitu, saya suka mencadangkan.

Sebagai wanita, anda diberi satu tempoh yang istimewa sebelum anda sah bergelar isteri kepada seorang lelaki.

Tempoh itu dinamakan tempoh 'suai-kenal' atau istilah rasminya , bertunang.
Ramai orang tidak menggunakan tempoh ini sebaik mungkin. Ada yang belum apa-apa, sudah meletakkan 'sepenuh ketaatan' kepada si tunang. Ada yang melayan borak siang malam sampailah kepada bertemu di taman dan tengok wayang.

Jangan tiru tabiat-tabiat seperti itu. Bukan sahaja agama mengatakan ia sebagai tidak baik, bahkan akal juga mengatakan demikian.

MANFAATKAN TEMPOH BERTUNANG
Itulah satu-satunya tempoh terbaik untuk anda menguji sejauh mana si lelaki mampu menjadi imam kepada anda nanti.
Menguji itu tidak salah. Gunalah pelbagai method yang ada. Jangan mengintip dia di bilik tidur sudah.
Antara cara yang mungkin anda boleh gunakan adalah melalui perbincangan.

Jangan lupa, waktu berbincang itu, antara anda dan dia bukan suami isteri. Justeru, tidak ada 'kewajipan' sebagai isteri yang perlu anda tunaikan di ketika itu. Demand anda masih tinggi. Anda masih boleh mengatakan 'tidak' kepada dia jika tidak kena caranya.

Cara berbincang ini , jika kena caranya, boleh memberi gambaran yang baik adakah si lelaki sudah menepati ciri-ciri seorang imam ataupun tidak.

Malangnya, cara perbincangan ini tidak banyak digunakan dengan betul. Antara sebab utamanya adalah, sudah jatuh hati dan berpendapat, tiada jalan untuk berpatah balik melainkan meneruskan perkahwinan, biarpun tersingkap seribu kekurangan.
Tanpa sedar, ia mencacatkan hikmah sebuah pertunangan.


ASALKAN DIA BAIK?
Biarlah dia tidak pandai agama pun, asalkan dia baik. Dia sayang saya, prihatin dan saya yakin dia mampu membahagiakan saya.
Alhamdulillah, anda telah menemui seorang lelaki yang baik.
Tetapi kita di sini tidaklah bercakap perihal baik atau tidak.
Sama juga dengan soalan skeptik : habis, orang tutup aurat semua baiklah?

Ustaz Azhar Idrus jawab :*
belum tentu, tapi orang yang baik mestilah akan menutup aurat.
Ini pun serupa. Bukanlah lelaki yang meremehkan soal agama itu tidak baik, tetapi seorang lelaki yang baik pastilah tidak akan meremehkan soal agama.

Dia pastilah seorang lelaki yang benar-benar mempunyai ciri-ciri seorang imam.
Nah, carilah lelaki jenis itu sebagai suami. Lelaki yang mampu menjadi imam, dalam dan luar solatmu.
Lelaki yang bertegas denganmu dalam hal-hal agama, dan berlembut denganmu dalam hal-hal dunia.

Bukankah dirimu mahukan perkahwinan itu sampai ke syurga? Bagaimana mungkin seorang lelaki yang tidak tahu jalan ke syurga boleh membimbingmu untuk sampai ke sana?
Buatlah pilihan dengan bijak!
 ·  Translate
2 comments on original post
1
Add a comment...

darien Fazly

Shared publicly  - 
 
road to "jatuhkan kerajaan boneka BN"
 ·  Translate
 
[Video] #KonvoiBersih Wan Azizah has a message for PAS...Pelancaran konvoi BERSIH di KB meriah & Wan Azizah naik 'teksi'.
Sabtu, 1 Oktober 2016 Wan Azizah naik 'teksi' di Kota Bharu simbol pelancaran Bersih 5 Wan Azizah mengepalai perarakan 'teksi' di pelancaran Bersih 5 di Kota Bharu Presiden PKR, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail diarak dengan 'teksi' (panggilan untuk beca di...
 ·  Translate
Sabtu, 1 Oktober 2016 Wan Azizah naik 'teksi' di Kota Bharu simbol pelancaran Bersih 5 Wan Azizah mengepalai perarakan 'teksi' di...
View original post
1
darien Fazly's profile photo
 
kuasa di tangan rakyat.. 
 ·  Translate
Add a comment...

Communities

21 communities

darien Fazly

Shared publicly  - 
 
#Bersih5, sorotan,, himpunan rakyat bersih. Tolak PM, najib (!MDB) , yg bodoh bangang percaye lah RTM, TV3,, baratus ribu rakyat turun .. 
 ·  Translate
1
Add a comment...

darien Fazly

Shared publicly  - 
 
safe a cows. saving from earthquake
 
Video: New Zealand earthquake triggered landslides, leaving three cows stranded on a small island of grass.
View original post
1
Add a comment...

darien Fazly

Shared publicly  - 
 
Assalam,haii ..salam jumaat.. ye. 
1
Add a comment...

darien Fazly

Shared publicly  - 
 
for malaysia people should be know it.. 
1
Add a comment...

darien Fazly

Shared publicly  - 
 
salam pertemuan,,,
di sekolah, sambut hari jadi,, bersama rakan2 sekolahnye :))
 ·  Translate
2
Add a comment...

darien Fazly

Shared publicly  - 
 
"if u have a spirit, u can do it."
2
1
Add a comment...
Communities
21 communities
Places
Map of the places this user has livedMap of the places this user has livedMap of the places this user has lived
Currently
68100 Gombak, Selangor Malaysia
Previously
Selayang Baru Batu Caves Selangor Malaysia
Collections darien is following
Basic Information
Gender
Male