Andreas Östrin
IT Manager TFS

Andreas's posts

Anyone else having problems configuring an exchange activesync account with manual settings? When I enter email address and password and click manual settings, the page is just white. (bug report submitted through intouch now)
2016-07-23
2 Photos - View album

Ok - something really strange just happened - had my phone in my pocket and suddenly when i pick it up it's saying "Erasing" (with the droid icon) - obviously it had somehow started to do a factory reset... :(

My best guess is that it "pocket dialled" this - but that shouldn't be possible - from a security point of view.

Would it be possible to PIN-protect the factory reset even if the phone is unlocked?

Anyone else having problems playing YouTube videos in the latest build?
(yep I've tried clearing data for the YouTube app...)

Downhill training

Så. Jag fick hem min Stumpy i torsdags och körde mitt första MTB-race idag - X-cup deltävling 3 i Höör.

Min målsättning var

- att ha kul

- att komma i mål oskadd

Förberedelserna var väl sådär, jag köpte cykeln utan pedaler och skor hade jag inga så när jag fick en av gästplatserna till loppet fick jag sätta igång att jaga begagnat. Fick napp igår (John Larsson från CKX) och fick tag på ett par bra pedaler och skor i rätt storlek. Så långt så bra :)

Som sagt - förberedelserna... vi hade planerat att köra hemifrån 0800 för att vara på plats innan 0830 - sedan blev vi försenade eftersom det skulle handlas bananer på Willys och så vidare, så vi var inte på plats förrän 20 minuter innan start. Då skulle jag dessutom hämta chip, ta emot pedaler och skor, montera pedaler osv. Det visade sig att de nya pedalerna dessutom monterades med insexnyckel och inte med 15mm-nyckel, och min insexsats hade inte en tillräckligt stor nyckel - så jag fick jaga efter en att låna. Linda (Jansson) räddade mig, men stressigt blev det...

I och med tidspressen hann jag inte packa ner några verktyg i fickorna, kolla lufttrycket (kändes lite för lågt fram men funkade) eller äta någonting innan start. Jag hade en flaska vatten med en zipvit-tablett i på ramen.

Så - loppet var riktigt dåligt förberett av mig - jag borde ha varit på plats ca 0800 - 0810 för att hinna med allt i lugn och ro. Nu missade jag till och med starten nere i Orupsbacken, men jag cyklade ner och vände då jag tyckte att det hade varit fusk att skippa backen.

Nåväl. Starten gick och jag insåg ganska fort att det inte lönade sig att jaga på raksträckorna eftersom det blev köbildning vid alla backar - jag hade kunnat ta det mycket lugnare på "transportsträckorna" på första varvet utan att ha tappat fart. I och för sig gick det inte att trycka på så mycket där heller - jag tog första varvet ganska lugnt.

Senare under varvet började det tunnas ut och i första skogspartiet på andra varvet kom jag ikapp en mindre grupp på ca 5-6 cyklister som jag hängde på - vi följdes åt nästan halva varvet innan jag hängde av dem efter "stenröset".

Resten av andra varvet körde jag solo och hade bra flow både i klättringarna och i nerförskörningarna. Jag klarade nog alla nerförskörningar minst en gång under loppet utan att kliva av (utom den över stenröset), och klättringarna gick också bättre när det var mindre folk i spåret, jag fick kliva av i de brantaste / längsta men vissa av de små branta klarade jag.

Det var en skön - men konstig - känsla att under loppet märka att jag hade bättre och bättre kontroll på cykeln... Konstig eftersom jag inte hade väntat att den känslan skulle komma så snabbt. Men kul!

Sedan hade jag stängt av GPS-mottagaren på min cykeldator när jag körde trainer hemma så den visade bara puls. Den visade inte tiden heller vilket gjorde att jag trodde att den inte registrerade någonting, så jag försökte starta om den ett par gånger under loppet. Dåligt (av mig)!

Varvning efter andra varvet gick vid 59:06 och i stort sett hela tredje varvet var det solokörning som gällde. Här började energin tryta efter ett tag - jag hade inte mycket kraft i benen i den långa backen i mitten av loppet så jag höll igen lite för att inte gå in i väggen helt. Annars gick det bra utan större svårigheter och jag gick i mål på 1:26 och ger mig själv betyget godkänt för prestationen men underkänt för förberedelserna. Nästa gång kommer jag betydligt bättre förberedd :)

Och japp - det blir en nästa gång - fyra faktiskt! Jag har nämligen fixat plats till resten av cupen nu!

Övrigt:

+ stämningen i spåren med många glada tillrop och uppmuntran

+ familjen som hejar på när man varvar och blicken i Jacobs ögon :)

+ barnracet - Jacob blev VÄLDIGT stolt över sin "modalj" :)

+ många som man redan känner (förutom er - Jerker Forss, Gawlik, Linda Jansson...)

- Ingen vinst i prisutlottningen

Lessons learned:

- kom i tid

- var bättre förberedd

- kom i god tid

- fyll på energi innan start och ta med gels för loppets längd x 1,5

- kom för i helvete i tid

- ha koll på utrustningen

- ha en checklista inför start (däcktryck, verktyg, slang, dator, energi mm mm)

- lämna familjen hemma ELLER se till att inte behöva ta hand om dem både innan + efter loppet

- se till att ha reservslang med

- ha 100% koll på utrustningen (datorn...)